سایت ساز چیست

سایت ساز چیست ؛ تله ای که نباید در آن بیفتیم!

فهرست مطالب

راه اندازی یک سایت اینترنتی یکی از مسائلی است که خیلی از کسب و کار ها به دنبال ان هستند و اگر این موضوع که از چه روش هایی می توانید این کار را انجام دهید، ذهن شما را هم مشغول کرده است به مطالبی که در این مقاله بررسی می کنیم، نیاز خواهید داشت. در اینجا قصد داریم به معرفی این مقوله که سایت ساز چیست و در صورت استفاده از آن برای راه اندازی سایت اینترنتی با چه معضلات و مشکلاتی مواجه می شویم صحبت کنیم. بهتر است این کار را با بررسی این موضوع که سایت ساز ها چه هستند شروع کنیم.

 

سایت ساز چیست و چطور کار می کند

اگر بخواهیم پاسخی به سوال سایت ساز چیست ارائه دهیم، باید بگوییم که سایت ساز ها پلتفرم هایی هستند که امکان طراحی و ساخت سایت را با استفاده از قالب های آماده و از پیش ساخته شده روی سیستم اصلی خود، به شما می دهند. شما با کمی ویرایش این قالب ها می توانید یک سایت داشته باشید.

شما می توانید یک سایت فروشگاهی، یک سایت خدماتی، یک وبلاگ برای انتشار مطالب و یا هر نوع سایت که مد نظر شما است را با استفاده از این سایت ساز ها برای خود راه اندازی کنید. آنچه که عموم سایت ساز ها روی آن اتفاق نظر دارند این است که ساخت سایت در این سیستم ها بدون دانش برنامه نویسی ممکن بوده و شما تنها در چند ساعت می توانید خودتان سایت خود را طراحی کنید.

تا اینجای کار به نظر همه چیز درست است و ما با سرویس ایده آلی طرف هستیم، اما مورد اصلی که باید در مورد سایت ساز ها در نظر داشته باشیم این است که آنچه در انتها به صورت سایت به ما تحویل داده می شود، ویژگی های اصلی یک سایت را ندارد! سایت های اینترنتی در ظاهر امر یک تارنما یا همان وب پیج است که با نوشتن آدرس در آدرس بار مرورگر و زدن دکمه اینتر به ما نمایش داده می شود، اما باید گفت سایتی که شما برای پیشرفت کسب و کار خود نیاز دارید به خیلی امکانات دیگر نیاز دارد.

در واقع محصول نهایی ای که در سایت ساز به شما تحویل داده می شود، یک یا چند صفحه از سایت مادر است، که به صورت ایزوله با یک شخصی سازی ساده به شما تحویل داده شده است. در اینجا شما هیچ دسترسی ای به سورس و منبع کد های خود ندارید، امکان تغییرات سطح بالا از شما گرفته خواهد شد، امکان شخصی سازی های کلی و همینطور خطایابی نیز از شما سلب می شود. در واقع شما تنها چند برگه از یک سایت بزرگتر را برای خود خریده اید، که نمی دانید در پس آن چه می گذرد و قطعا با مشکلاتی در ادامه کار مواجه خواهید شد.

همین موارد می تواند برای اینکه ادامه کار را برای شما غیر ممکن سازد و متوجه شوید که از اول نباید به سراغ این سرویس ها می رفتید کافی است. اگر تا به اینجای کار فکر می کنید که همه چیز خوب است و نیاز نیست نگران چیزی باشید، لطفا این سوال را در ذهن خود مرور کنید که چرا هیچ سایت موفق و بزرگی از این نوع سرویس دهنده ها استفاده نمی کند!؟

مورد دیگری که باید در نظر داشت این است که خیلی از افراد سیستم های مدیریت محتوا، مانند وردپرس و جوملا را با سایت ساز ها اشتباه می گیرند و به فکر اینکه چیزی مانند وردپرس در اختیار آنها قرار می گیرد و به سراغ استفاده از این سایت ساز ها می روند، در ادامه در مورد تفاوت این دو سیستم با هم صحبت خواهیم کرد.

 

سایت ساز چیست و چطور کار می کند

 

تفاوت سایت ساز و سیستم مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا یا همان CMS ها سیستم هایی هستند که به ما کمک می کنند یک وب سایت را به سادگی هرچه تمام تر و با امکانات بسیار زیاد و گسترش پذیر راه اندازی کنیم. سیستم مدیریت محتوا در واقع یک هسته قوی از قبل طراحی شده است که با استفاده از یک قالب و تعدادی افزونه که روی قالب هستند، ویژگی های مختلفی را برای ما پیاده سازی می کند.

سیستم های مدیریت محتوا محبوبیت بسیار بالایی دارند و نزدیک به 70 درصد از یک میلیون سایت برتر جهان با استفاده از این سیستم ها پیاده سازی شده است. پس می توان گفت که این سیستم ها از همه نظر برای کاربرانشان خوب هستند و می توانند در عین سادگی و کم هزینه بودن طیف وسیعی از امکانات را در اختیار شما قرار دهند. در مورد عموم این سیستم ها باید گفت که استفاده از آنها رایگان بوده و شما برای به کارگیری آنها هزینه ای نخواهید کرد. اما توسعه این سیستم ها هزینه هایی را دارد و باید گفت در صورتی که امکانات خوبی را از آنها بخواهید باید قالب ها و افزونه هایی را برای این کار خریداری کنید.

این فلسفه که روی ابزاری رایگان برای توسعه هزینه دریافت شود باعث شده است که خیلی از برنامه نویسان به سراغ این حوزه رفته و بازار داغی را برای قالب ها و افزونه های این سیستم ها ایجاد کند. از همین رو می توان گفت کیفیت این موارد بالا رفته و اهمیت این سیستم ها را دو چندان کرده اند.

 

تفاوت سایت ساز و سیستم مدیریت محتوا

 

اکنون این موضوع که تفاوت سیستم های مدیریت محتوا و سایت ساز چیست به صورت کامل برای ما محرز شده است. در صورتی که بخواهیم در مورد تفاوت این دو سیستم به یک جمع بندی کلی برسیم، جدول زیر نتیجه نهایی ما خواهد بود:

 

سیستم مدیریت محتوا

سایت ساز ها

امکان دسترسی به هسته سایت و کدهای بک اند وجود دارد. امکان دسترسی به هسته سایت و کد های بک اند وجود ندارد.
سایت کاملا در اختیار شماست. فقط بخشی از کنترل ها به شما داده می شود.
میزبانی(هاست) به عهده شماست. میزبانی(هاست) به عهده ارائه دهندگان است.
دامنه به نام خود شما خواهد بود. ممکن است دامنه نیز به نام شرکت باشد.
امکان توسعه بدون حد و مرز برای شما وجود دارد. صرفا باید در چارچوب امکانات داده شده توسعه صورت گیرد.
امکان بهینه سازی و افزایش سرعت وجود دارد. افزایش سرعت امکان پذیر نیست یا مشمول هزینه بالاست.

 

اکنون این سوال که تفاوت سیستم مدیریت محتوا و سایت ساز چیست را به صورت کامل پاسخ دادیم و دیدیم که کار چطور پیش می رود، اما در مورد اینکه مزایا و معایب سایت ساز چیست هنوز حرفی به میان نیامده و فقط به صورت ضمنی به آن اشاره کرده ایم. در ادامه این موضوع را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

مزایای سایت ساز چیست

برای پاسخ به اینکه سایت ساز چیست نیاز نیست ما زیاد صحبت کنیم و در صورتی که در مورد سایت ساز ها یک جست و جوی کوچک انجام داده باشید که مطمئنا این کار را هم کرده اید می توانید مزیت هایی که ارائه دهندگان سرویس سایت ساز در حال فریاد زدن آن هستند را ببینید. به طور کلی می توان گفت این مزیت ها در لیست زیر خلاصه می شود:

  • طراحی سریع
  • عدم نیاز به دانش برنامه نویسی
  • هزینه کم

 

مزایای سایت ساز چیست

 

اگر بخواهیم هر کدام از این موارد را به صورت مجزا توضیح دهیم، این تعاریف را از آنها خواهیم داشت:

 

طراحی سریع

از آنجا که شما همیشه باید از قالب های آماده در طراحی سایت ها با سایت ساز استفاده کنید، می توان گفت کاری که برای تبدیل یک سایت نیمه آماده به سایت خود باید انجام دهید، بسیار سریع پیش می روند. شما باید عناوین را جایگزین کرده، لوگو را داخل سایت قرار دهید، و لیست قیمت ها و نحوه سفارش گیری را به روز رسانی کنید. ممکن است در بعضی از موارد هم نیاز باشد محتوای مجزایی که می خواهید را مانند متن و تصاویر را روی سایت خود بارگذاری کنید. این موضوع باعث شده است که شما بتوانید در کمتر از نصف روز کار طراحی سایت خود را انجام دهید.

 

عدم نیاز به دانش برنامه نویسی

یکی از مهمترین و اصلی ترین مواردی که ممکن است شما را از طراحی سایت با استفاده از سایر روش ها فراری دهد، نیاز به دانش برنامه نویسی و کار کردن در محیط های برنامه نویسی است. در سایت ساز ها شما تنها یک ادیتور ساده را در اختیار دارید که انگار در حال تغییر یک متن در واژه پرداز هایی مانند ورد هستید، به سادگی می توانید روی هر قسمتی که می خواهید تغییر دهید، کلیک کرده و متن یا تصویر دلخواه خود را با آنچه که در سایت می بینید جایگزین کنید.

اگر بدون دانش کافی در زمینه طراحی سایت بخواهید سایتی طراحی کنید این موضوع می تواند برای شما ایده آل باشد! البته شاید برای شما جالب باشد سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیز تمامی این کارها را برای شما انجام می دهد و کار کردن با آن هم چندان سخت تر از سایت ساز ها نیست و شاید در کل یک ساعت هم طول بکشد که شما با کار کردن با صفحه ساز های آن آشنا شوید.

 

هزینه پایین استفاده از سایت ساز

هزینه یکی از مقوله های مهم برای استفاده از سایت ساز ها است. در مورد این هزینه باید گفت که به نسبت هزینه اولیه طراحی سایت، شما هزینه کمتری را برای استفاده از سایت ساز پرداخت می کنید. اما در طراحی سایت اختصاصی شما یک بار هزینه کرده و همیشه از آن استفاده می کنید، اما سایت ساز ها به صورت ماهانه روی دست شما هزینه می گذارند که در طولانی مدت می تواند از سایت های اختصاصی پیشی بگیرد.

این موارد را می توان مهمترین مزایای سایت ساز ها معرفی کرد و در کل باید بگوییم به جز موارد گفته شده چیزی که توان رقابت با سایر سیستم ها را داشته باشد در آنها وجود ندارد. در ادامه در مورد اینکه معایب سایت ساز چیست و باید چه مواردی را در نظر داشته باشیم، در ادامه به صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

 

هزینه پایین استفاده از سایت ساز

 

معایب سایت ساز چیست

همانطور که در بخش های ابتدایی نیز اشاره کردیم، اگر بخواهیم بگوییم ماهیت سایت ساز چیست باید گفت با یک سیستم کوچک شده و خلاصه شده از یک سایت بزرگتر طرف هستیم که امکانات مدیریتی زیادی روی آن پیاده سازی شده است و همین موضوع می تواند کار را برای ما دشوار کند. خیلی از سیستم هایی که سایت ساز ها با آنها پیاده سازی می شوند، خود سیستم هایی هستند که برای راه اندازی یک سایت طراحی شده اند و وقتی تعداد سایت های فعال و فیچر های مختلف روی آنها بالا برود با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

در مورد اینکه این مشکلات در سایت ساز چیست می توان به لیست زیر اشاره کرد:

 

وجود نقطه شکست(Single Point of Failure)

اولین موردی که می تواند در پاسخ به سوال معایب سایت ساز چیست به آن اشاره کرد وجود تک نقطه شکست یا همان Single Point of Failure است. تک نقطه شکست یکی از اصطلاحاتی است که در کامپیوتر زیاد از آن استفاده می شود. وقتی که کل کارکرد سیستم بسته به یک نقطه حساس و مهم داشته باشد و در صورتی که یکی از بخش ها آسیب ببیند کل سیستم دچار مشکل شود، از این اصطلاح استفاده می شود.

در واقع یکی از مشکل های اساسی سایت ساز ها وجود یک پاشنه آشیل در سایت مادر است. وقتی که سایت اصلی دچار اختلال شود، همه استفاده کنندگان از سایت ساز نیز دچار مشکل خواهند شد. این مشکلات می تواند مشکلاتی گذرا باشد یا مشکلاتی که از حملات اینترنتی و هک و مواردی از این دست ایجاد شده که رفع آنها دردسر های زیادی را دارد و زمانبر خواهد بود!

در نظر داشته باشید در صورتی که از سایت ساز ها استفاده کنید با هر قطعی و هر اختلالی در سایت اصلی و یا حمله به سایر سایت هایی که از این سایت ساز استفاده می کنند، عملکرد سایت شما هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

کمبود امکانات

یکی از مواردی که در زمان شروع کار با سایت ساز ها میتوانید مشاهده کنید این است که شما هر امکانی را لازم داشته باشید در اختیار شما قرار خواهد گرفت و هیچ چیزی در دنیا وجود ندارد که این سایت ساز نتواند برای شما فراهم کند. در صورتی که در وب تازه وارد باشید اثین امکاناتی که در اختیار شما قرار می گیرد کافی است. اما بعد از گذشت دو ما از شروع کرا متوجه می شوید خیلی از چیزهایی که نیاز دارید یا ویرایش هایی که میخواهید اعمال کنید ممکن نیستند.

حقیقت این است که تمامی سایت ساز ها از نظر امکانات و شخصی سازی در رده های پایین تری از سایر سیستم ها اختصاصی قرار دارند و نمی توانند انتظارات شما را برای سایتتان برآورده کنند!

 

عدم دسترسی به کد

یکی از موارد مهم در سایت این است که شما به کد سایت خود دسترسی داشته باشید، این موضوع می تواند برای بررسی وضعیت سئو، استفاده از تگ ها و ابزار های آنالیز سایت، پیاده سازی امکانات پیشرفته و یا بعضا بهینه سازی موارد موجود مورد استفاده قرار گیرد و قطعا وقتی شما با سایت خود به صورت حرفه ای کار داشته باشید، بسیار مهم خواهد بود. در اینجاست که باید گفت تنها ارتباط شما با کد سایتتان از طریق واحد پشتیبانی سایت ساز است که البته هر تغییری را برای شما اعمال نخواهد کرد زیرا تغییرات در کد سایت ساز ها می تواند منجر به تغییر عملکرد سایر سایت های استفاده کننده از آن نیز بشود.

پس باید قید این موضوع که بتوانید در کد سایت خود تغییرات اساسی ایجاد کنید را به کلی بزنید و فقط می توانید دستی به سر و روی آن بکشید.

 

عدم دسترسی به کد

 

سئوی ضعیف

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو تضمین کننده این است که سایت شما در گوگل و در بین نتایج جست و جو به کاربران نمایش داده شود. اهمیت سئو به اندازه ای بالاست که آن را به پرهزینه ترین حوزه مارکتینگ تبدیل کرده است. در مورد اینکه ربط این موضوع به معایب سایت ساز چیست باید گفت که عموم سایت های ساخته شده با این سایت ساز ها وضعیت سئو خوبی ندارند.

در واقع ایرادات ساختاری در سایت ساز ها که معمولا ارائه دهندگان نیز زیر بار آنها نمی روند، و شما هم نمی توانید آن را بررسی کنید، از مهمترین معضلاتی هستند که گریبان این سایت ها را می گیرند. در سئو عنصری به نام سئوی تکنیکال وجود دارد که معرف این است که آیا سایت ما از نظر برنامه نویسی برای موتور های جست و جو بهینه است و سایت هایی مانند گوگل می توانند سایت ما را به خوبی بخوانند یا خیر. در مورد سایت ساز ها این موضوع اکثرا دارای مشکلات بوده و امکان بررسی ان نیز وجود ندارد، فقط از طرف پشتیبانی به شما اطمینان داده می شود همه چیز خوب است!

 

مشکلات ریسپانسیو

نمایش موبایل یکی از مهمترین مواردی است که باید برای سایت در نظر داشت و می توان گفت یکی از موارد مهمی که در پاسخ به سوال معایب سایت ساز چیست باید به آن اشاره کرد نیز هست. شاید برای شما جالب باشد بیشتر ترافیکی که در اینترنت جریان دارد مربوط به دیوایس های موبایل است. یعنی گوشی های تلفن هوشمند و تبلت ها بیشتر برای دسترسی به اینترنت توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرند. پس لازم است سایت شما برای نمایش در این دستگاه ها بهینه شده باشد. شاید لازم داشته باشید بعضی از ماژول ها را در موبایل به طریقه دیگری به کاربران خود نمایش دهید.

این مشکل خیلی از سایت ساز ها است. در واقع بیشتر آنها برای نمایش موبایل ویژگی های به ظاهر خوبی را ارائه می کنند اما در صورتی که شما از ماژول های آماده استفاده کنید و تنظیمات خاصی را روی سایت خود اعمال نکنید. در این صورت اوضاع ریسپانسیو و نمایش موبایل سایت شما حسابی به هم میریزد!

 

عدم توجه به تجربه کاربری

اتفاقی که در سایت ساز می افتد این است که کار طراحی و نحوه چینش ماژول ها در سایت به شما سپرده می شود! آیا شما دانش کافی برای پیاده سازی تجربه کاربری حرفه ای را دارید!؟ در صورتی که جواب این سوال بله است مطمئنا شما به سارغ سایت ساز نمی روید و می دانید که باید کار را با استفاده از سیستم هایی قدرتمند تر دنبال کنید. اما اگر جواب سوال خیر است باید گفت که این کار می تواند به اینکه کاربارن چه حسی نسبت به سایت شما داشته باشند ضربات جبران ناپذیری بزند.

یک داروخانه را در نظر بگیرید. فکر کنید در این داروخانه شما هر دارویی که بخواهید بدون نسخه پزشک به شما داده خواهد شد! آیا حاضرید از روی علائمی که دارید خودتان برای خودتان دارو بگیرید!؟ استفاده از ماژول های مختلف بدون اطلاع از اصول تجربه کاربری در سایت دقیقا مانند استفاده از ماژول های رنگارنگ سایت ساز ها است که زیر دست شما ریخته اند.

در واقع سایت ساز ها کار همان داروخانه را می کنند و دلشان برای نتیجه ای که بیمار می گیرد نمی سوزد. پس در صورتی که قصد راه اندازی یک سایت را دارید بهتر است با افراد متخصصی در این حوزه مشورت کنید و کار را به کاردان بسپارید تا سایتی داشته باشید که بتواند انتظارات شما را از آن برآورده کند.

عدم توجه به تجربه کاربری

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اینکه سایت ساز چیست و چرا نباید به دام تبلیغات رنگارنگ آن بیفتیم صحبت کردیم و دیدیم سایت ساز ابزاری است که در عین سادگی و کم هزینه بودن، سایتی را به ما تحویل خواهد داد که به هیچ عنوان به کار ما نخواهد آمد و دور ریختن هزینه است! در واقع اگر سایت ساز ها خوب بودند یک سایت مطرح اینترنتی که شما نام آن را قبلا شنیده باشید از آنها استفاده می کرد! اگر در رزومه سایت سازی توانستید یک سایت بزرگ را پیدا کنید، می توانید به آنها اعتماد کنید. مخلص کلام اینکه کسی از سایت ساز نتیجه ای نگرفته است و بهتر است شما هم از ابتدا روی پلتفرم هایی مانند وردپرس که امتحان خود را پس داده اند تمرکز کنید.در صورتی که می خواهید به ساده ترین و بهترین سرویس جایگزینی که مشکلات سایت ساز را نداشته باشد دسترسی داشته باشید می توانید سری به صفحه طراحی سایت بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید