سایت B2B

سایت B2B چیست؟ آیا برای ما مناسب است؟

فهرست مطالب

تا چند سال پیش داشتن یک سایت اینترنتی برای یک شرکت و کمپانی، به عنوان یک فعالیت اضافه تلقی می شد که در کنار فروش سنتی خود بتواند جنبه های آنلاین را نیز داشته باشد و بازار دوم کوچکی را برای خود فراهم کند. اما امروزه می توان گفت که بازاری که اینترنت به خیلی از ارائه کنندگان محصولات و خدمات داده است، بازار اصلی و بزرگ آنها است و داشتن یک سایت اینترنتی از یک فعالیت فوق برنامه به یک ضرورت تبدیل شده است. سایت B2B یکی از انواع سایت است ک خیلی از شرکت ها ممکن است به فکر استفاده از آن بیفتند و بخواهند برای خود یک سایت B2B راه اندازی کنند.

در اینجا قرار است به صورت دقیق این موضوع که سایت B2B و اینکه آیا اصلا لازم است ما از آن استفاده کنیم را بررسی می کنیم و یا اینکه سایر انواع سایت می تواند نیاز های ما را به خوبی برطرف کند.

 

سایت B2B چیست

اولین اقدامی که برای معرفی سایت B2B باید انجام گیرد این است که اصلا ببینیم سایت B2B چیست!؟ در پاسخ به این پرسش می توان به صورت صریح گفت سایت های B2B، سایت هایی هستند که در آنها عرضه محصول به صورت بین سازمانی و با قرارداد های خاص انجام می شود و امکانات متعددی که بتواند فرایند عقد قرارداد بین دو سازمان را ساده سازی کند(مانند فرم های پیشرفته ثبت سفارشات و همینطور امکان چانه زنی و تغییر قیمت توسط مشتری) را به کاربران ارائه می کنند.

در واقع در سایت B2B به جای اینکه مشتریان شما استفاده کنندگان از محصول و یا سریوس شما باشند(اصطلاحا به آنها End Users گفته می شود)، سازمان ها و شرکت هایی هستند که معمولا شرایط خاصی را برای خرید محصولات از شما خواهند داشت.

سایت B2B چیست

دقت داشته باشید وقتی که شما محصول یا سرویسی را ارائه می کنید، شرایط تک فروشی با شرایط فروش عمده متفاوت خواهد بود. ممکن است حتی خود شما نیز از این تفاوت استفاده کرده و محصولی را به صورت عمده و با قیمت پایین تر خریداری کرده و به صورت تکی با قیمت بالاتر به مصرف کننده گان بفروشید. در صورتی که به سراغ یک سایت فروشگاهی بروید و بخواهید از یک محصول 1000 عدد خریداری کنید، آیا این تخفیف روی محصول اعمال خواهد شد!؟ در 99 درصد موارد جواب این سوال خیر است!

همین موضوع می تواند باعث شود افرادی که به صورت عمده قصد خرید از شما را دارند نتوانند به خوبی با سایت شما ارتباط برقرار کنند، اما سایت B2B می تواند این امکانات را به افراد بدهد. همینطور باید گفت که کسانی که در خرید های عمده صاحب نظر هستند افراد بیشتری هستند، مثلا شما می خواهید موارد اولیه یک شرکت تولیدی یا کارخانه را تامین کنید. مطمئنا با صحبت کردن با یک شخص و جلب نظر او نمی توانید این قرارداد را ببندید و لازم است افراد مختلفی مانند مدیر فنی، مدیر تولید، مدیر مالی، مدیر عامل و خلاصه هر کسی که صاحب نظر است و جنبه ای از کار را در نظر دارد روی چنین قرارداد هایی نظر بدهند.

در سایت B2B این امکانات در نظر گرفته شده است و به صورت خودکار هر یک از ذینفعان صاحب نظر می توانند در مورد موضوع تخصصی ای که به آنها مربوط است اطلاعات لازم را دریافت کرده و اعمال نظر کنند. اکنون که می دانیم سایت B2B چطور کار می کند نوبت به آن رسیده است کمی در مورد اینکه روند ساخت این سایت ها چگونه است توضیح دهیم.

در مورد خود عبارت B2B باید گفت که این واژه در مقابل دو عنوان دیگر B2C و C2C قرار می گیرد. اگر بخواهیم در مورد هر سه این موارد توضیح دهیم، نتیجه از این قرار است:

  • B2B: بیزینس تو بیزینس نوعی از تجارت است که دو شرکت و بیزینس کار فروش محصول و سرویس به یکدیگر را انجام می دهند.
  • B2C: بیزینس تو کاستومر حالتی است که در آن یک سایت محصول و یا خدمتی را به اند یوزر ها و مشتریان اصلی خود واگذار می کند. مانند سایت های فروشگاهی عادی.
  • C2C: کاستومر تو کاستومر حالتی است که در ان دو کاربر می توانند محصول یا سرویسی را به هم بفروشند و با هم ارتباط داشته باشند. سایت های ثبت آگهی مانند دیوار از این دست سایت ها هستند.

 

طراحی سایت B2B چطور انجام می شود؟

در مورد روش طراحی سایت B2B باید گفت که این نوع از سایت ها تفاوت چندانی با سایر سایت ها ندارد و همان کرای که برای سایر سایت ها باید انجام شود، در سایت B2B نیز به صورت کم و بیش دنبال می شود اما تفاوت عمده آن در دو بخش زیر خواهد بود:

  • طراحی تجربه کاربری
  • تجارت الکترونیک یا همان E-Commerce

در صورتی که بخواهیم مراحل طراحی سایت B2B را به صورت موردی نام ببریم، مراحل زیر را در اختیار خواهیم داشت:

 

تحلیل و نیاز سنجی

این مرحله به صورت عمومی برای پروژه های مختلف انجام می گیرد اما نکته ای که برای سایت B2B وجود دارد این است که در این سایت ها نمی توان به صورت دقیق گفت که نیاز های سایت چیست. در صورتی که برنامه نویسان و طراحان سایت با این خیال که این سایت هم مثل یکی از جچدین سایتی است که پیش از این طراحی کرده اند و به راحتی از پس آن برمی آیند جلو بروند، با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد. مهمترین مواردی که باید در نیازسنجی برای طراحی سایت B2B به آنها پرداخت از این قرار است:

  • حوزه کاری و محصول یا سرویسی که قرار است در این سایت ارائه شود.
  • مشتریان احتمالی این محصولات چه شرکت هایی هستند و جریان کاری آنها به چه صورتی است.
  • رقبای فعال در این حوزه کدامند و از چه روش هایی استفاده می کنند.

درک این سه مساله جدا از هر هنر و تجربه ای که تیم طراح دارند، برای موفقیت در طراحی سایت B2B بسیار مهم است.

 

طراحی سایت B2B چطور انجام می شود؟

 

طراحی تجربه کاربری برای سایت B2B

تجربه کاربری یا User Experience که به اختصار UX نام گرفته است در واقع همان احساسی است که کاربر از کارکردن با سایت شما بدست خواهد آورد. در عملیات طراحی تجربه کاربری هدف تعیین یک چیدمان برای عناصر سازنده سایت است به گونه ای که کاربر از کارکردن با آن بهترین حس را بگیرد و نسبت به استفاده مجدد و استفاده از هد مات سایت ترغیب شود.

در واقع طراحی UX یکی از مهمترین مقوله ها برای بازدهی یک سایت است که اگر بخواهیم در مورد آن حرف بزنیم می توانیم ساعت ها توضیح دهیم، اگر به اطلاعات بیشتری در این خصوص نیاز دارید می توانید سری به مقاله طراحی تجربه کاربری سری بزنید.

در مورد طراحی تجربه کاربری در سایت B2B باید گفت که ما با موضوعی متفاوت از سایر سایت ها طرف هستیم. عموم کسانی که وارد سایت B2B می شوند و قصد خرید بزرگی را دارند، مدت زمان زیادی را در سایت می مانند و بررسی های زیادی را انجام می دهند. پس باید توجه داشت در اینجا با کاربران عادی طرف نیستیم و باید سایت را به گونه ای طراحی کنیم که کاربری که مدتی در سایت است احساس راحتی کند.

به عنوان مثال شاید استفاده از یک رنگ تند و با کنتراست بالا بتواند مخاطبی که به صورت گذرا در سایت آمده را جذب کند، اما همین رنگ برای مخاطبی که قصد مطالعه دقیق اطلاعات ارائه شده توسط شما را دارد، آزار دهنده خواهد بود و باعث می شود قبل از تکمیل تحقیقات و گرفتن تصمیم به استفاده از سرویس ها و محصولات شما سایت را ترک کند.

 

انتخاب سیستم و فریم ورک مورد نیاز برای سایت B2B

از آنجا که سایت B2B یک سایت با قابلیت های خاص است و بنا به حوزه کاری مورد نظر این قابلیت ها هم تغییر می کنند این موضوع که مشخص شود بهترین فریم ورک برای ساخت سایت کدام است و چه سیستمی می تواند ویژگی های مورد نیاز سایت ما را در اختیارمان قرار دهد، از موضوعات مهمی است که باید به آنها توجه داشته باشیم. در صورتی که سری به مقاله بهترین فریم ورک طراحی سایت بزنید می توانید با این موارد بیشتر آشنا شوید.

همینطور می توان برای راه اندازی سایت B2B از سیستم های مدیریت محتوا نیز استفاده کرد. این موارد نیز در مقاله سیستم مدیریت محتوا چیست به صورت کامل توضیح داده شده اند. برتری این سیستم ها نسبت به فریم ورک های برنامه نویسی این سات که شما با هزینه کمتر و در زمان سریعتری می توانید سایت خود را راه اندازی کرده و بودجه بیشتری برای بهبود بازدهی در اختیار شما خواهند ماند و بدیهی است پیشرفت را بهتر و سریعتر تجربه خواهید کرد.

 

انتخاب سیستم و فریم ورک مورد نیاز برای سایت B2B

 

پیاده سازی بر اساس طراحی انجام گرفته

در اینجا بخش تخصصی راه اندازی سایت B2B آغاز شده و در صورتی که کار را به کاردان سپرده باشید می توانید منتظر اتمام سایت باشید تا بتوانید بخش تجارت الکترونیک شرکت خود را روی آن آغاز کنید. در صورتی که می خواهید در مورد تکمیل کار در این قسمت اطلاعات بیشتری داشته باشید می توانید سری به صفحه طراحی سایت بزنید.

 

شروع به کار سایت B2B

بعد از تکمیل سایت و بالا آمدن آن باید گفت که روند طراحی سایت B2B به پایان رسیده و کار اصلی یعنی به بازدهی رساندن سایت شروع می شود. در اینجا شما بر اساس سیاست ها و بودجه ای که برای بخش تجارت الکترونیک شرکت خود در نظر گرفته اید می توانید کار سئو، تولید محتوا تبلیغات و به طور کلی هر فرایندی که بوسیله آن می توانید بازدهی سایت خود را بالا ببرید و ان را به کاربران عرضه کنید را شروع کنید.

 

نمونه سایت B2B

اگر تا به اینجای کار مفهوم سایت B2B برای شما غیر واضح بوده است، باید گفت که شما تنها نیستید و درک این مفهوم می تواند کمی گیج کننده باشد، بهترین کار برای روشن شدن ماجرا این است که چند نمونه سایت B2B را معرفی کنیم تا بیشتر با کارکرد بیزینس تو بیزینس آشنا شوید.

البته برای معرفی نمونه برای سایت B2B می توان گفت که دو نوع اصلی سایت بیزینس تو بیزینس وجود دارد:

  • سایت های بیزینس تو بیزینس معرفی کننده سایر شرکت ها
  • سایت های بیزینس تو بیزینس که به صورت خصوصی بوده و برای یک شرکت خاص هستند.

در صورتی که شما بخواهید برای خود کار طراحی سایت B2B را انجام دهید، سایت شما از دسته دوم خواهد بود، اما در صورتی که بخواهید بدون طراحی سایت از خدمات سایت B2B استفاده کنید، با دسته اول سروکار دارید. در ادامه می توانید معروف ترین نمونه های سایت B2B را مشاهده کنید:

 

سایت Alibaba

این سایت بزرگ که در سال 1998 در گوانگژو چین و توسط جک ما راه اندازی شد، یکی از پیشگامان خدمات بیزینس تو بیزینس به حساب می آید که امکانات خوبی را برای شرکت ها از سراسر جهان فراهم می کند تا بتوانند سرویس و محصولات خود را به صورت عمده عرضه کرده و همینطور بستر مناسبی برای مذاکره و تایید فروش را شکل داده است.

 

سایت Global Sources

در مورد این سایت نیز باید گفت با یکی دیگر از ارائه دهندگان خدمات بیزینس تو بیزینس چینی طرفیم که توانسته است کمپانی های زیادی را به هم لینک داده و از سال 1971 هم به صورت آنلاین و هم آفلاین به شرکت های مختلف سرویس دهی می کند.

نمونه سایت B2B

 

سایت LinkedIn

به طور قطع شما نام این سایت را شنیده و با آن زیاد مواجه شده اید. حتی ممکن است یکی از کاربران این سایت باشید و در موارد مختلف از آن کمک گرفته باشید. لینکدین به صورت گایه یک شبکه اجتماعی کاری است که با محوریت پیدا کردن نیروی متخصص و استخدام آغاز شد و به سمتی پیش رفت که شرکت ها نیز بتوانند صفحه خود را داشته باشند و خدمات و محصولات خود را معرفی کنند. هر چند ویژگی های لینکدین بیشتر به سمت سوشیال نتورک ها تمایل دارد اما می توان آن را هم به عنوان یکی از موفق ترین سایت های بیزینس تو بیزینس معرفی کرد.

 

سایت Tradewheel

این سایت B2B به صورت تخصصی تمرکز خود را روی تجارت بیزینس تو بیزینس قرار داده است و یکی از سایت هایی است که از سال 2003 توانسته است بازار خوبی را برای فروش محصولات تولید کننده های مختلف در سراسر جهان ایجاد کند. در صورتی که سری به این سایت بزنید با عمده فروشی های بین المللی زیادی مواجه خواهید شد.

 

نتیجه گیری

در اینم مطلب به بررسی اینکه سایت B2B چیست و چه امکاناتی را در اختیار ما می گذارد پرداختیم و دیدیم که چطور می توان با استفاده از سایت B2B یک تجارت الکترونیک را به صورت عرضه عمده و ویژه محصولات و سرویس ها برای یک شرکت راه اندازی کرد. در صورتی که شما استفاده از این سایت ها را برای خدمتی که ارائه می کنید مناسب می دانید، ما می توانیم بهترین سایت B2B را برای شما راه اندازی کنیم که دقیقا مطابق با نیاز های شما ساخته شده باشد و بهترین بازدهی را به شما بدهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید