ویژگی های سایت فروشگاهی

ویژگی های سایت فروشگاهی خوب و حرفه ای

فهرست مطالب

بازار کسب و کارهای اینترنتی بسیار داغ و پر سر و صدا شده است و باید گفت داشتن یک سایت اینترنتی در کنار روش های سنتی از نان شب هم واجب تر شده است. یک فروشگاه اینترنتی به سادگی هرچه تمام تر می تواند شما را به این بازار متصل کند و بدون داشتن تخصصی خاص می توانید صرفا با تامین محصول و عرضه آن در اینترنت فروش خوبی را برای خود رقم بزنید. البته باید گفت که تعداد کسانی که در این مسیر شکست خورده اند، بسیار بیشتر از افراد موفق است.  در این مقاله قصد داریم با بررسی ویژگی های سایت فروشگاهی به شما کمک کنیم که در دسته اقلیت قرار بگیرید.

در واقع دانستن ویژگی های سایت فروشگاهی هم برای کسانی که هنوز کار راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود را انجام نداده اند خوب است و هم برای کسانی که این کار را انجام داده و قصد بهبود شرایط سایت خود را دارند و دنبال بازدهی بیشتر و بهتر آن هستند.

 

یک سایت فروشگاهی خوب ؛ همه آنچه که نیاز دارید!

در صورتی که به فکر راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی افتاده اید و یا الان یک سایت فروشگاهی دارید و قصد دارید آن را ارتقا دهید، باید گفت که شما تنها نیستید و در زمره خیل افرادی قرار گرفته الید که قصد دارند محصولات خود را از طریق اینترنت به دست مصرف کنندگان برسانند. در واقع باید گفت فروشگاه اینترنتی ساده ترین روشی است که می توان با آن وارد کسب و کار اینترنتی و آنلاین شد و اگر بخواهیم دقیق تر به ماجرا نگاه کنیم، نه تخصص خاصی لازم دارد و نه سرمایه چندانی، شما صرفا با داشتن محصولاتی برای عرضه می توانید وارد این کار شده و خیلی از افرادی که به همین سادگی وارد ماجرا شده اند هم موفقیت های خوبی کسب کرده اند.

اما باید گفت که همین ساده بودن ماجرا و به اصطلاح زیاد شدن دست در این کار باعث شده است تا موفقیت در این حوزه مشکل شود. پس وقتی می گوییم ایجاد و راه اندازی سایت فروشگاهی کاری ساده است، منظور ما این نیست که کسب درآمد از آن هم همین روال را دارد. در اینجا باید یک سایت فروشگاهی خوب برای خودتان دست و پا کنید تا بتوانید به قول هایی که به خودتان داده اید عمل کنید و انتظارات شما برآورده شود. اما سایت فروشگاهی خوب باید چه سایتی باشد؟

یکی از کسانی که می تواند بهترین جواب را در این باره به ما بدهد خود شما هستید! بله خود شما!!!

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که یک سایت فروشگاهی باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا شما راضی شوید از آن خرید کنید!؟ اجازه دهید کار را با یک تمرین کوچک دنبال کنیم. یک محصول فرضی را برای خود انتخاب کرده و آن را در گوگل سرچ کنید، فروشندگانی که آن را ارائه می کنند را پیدا کرده و آنها را با هم مقایسه کنید! شما از کدام یک از این سایت ها خرید خود را انجام می دهید و چرا!؟

مطمئنا شما یک یا دو سایت را از بین گزینه هایی که دارید انتخاب می کنید اما بیان دلیل اینکه چرا انتخاب شما این است بسیار پیچیده تر از این حرف ها خواهد بود و تازه بیانم کردن این دلایل هم به طرز عجیبی سخت خواهد بود! که البته باز هم کاملا حق دارید. ممکن است شما فقط بگویید که با یک سایت راحت تر بودید و یا از فلان سایت خوشتان نیامده است اما باید گفت برای بیان این تفاوت های جزئی در حرفه طراحی سایت عبارات تخصصی زیادی در جریان است که دست به دست هم داده اند تا این نظر را در ذهن شما شکل دهند!

 

یک سایت فروشگاهی خوب ؛ همه آنچه که نیاز دارید!

 

در ادامه با هم خواهیم دید که ویژگی های سایت فروشگاهی خوب چیست که توانسته نظر شما را به خود جلب کند و اگر بخواهید سایت شما هم توانایی انجام این کارها را داشته باشد، چه کارهایی را باید انجام دهید.

 

ویژگی های سایت فروشگاهی خوب چیست!؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی تخصصی ویژگی های سایت فروشگاهی برویم باید گفت یک سوال دیگر را باید جواب دهیم! منظور ما ویژگی های سایت فروشگاهی خوب برای مشتری است، یا سایت فروشگاهی از نظر مدیریت سایت و مدیران آن!

مطمئنا سایت فروشگاهی ای که برای کاربران امکانات ایده آلی داشته باشد مدیران را نیز می تواند راضی نگه دارد و فروش بالا جبران کاستی ها را خواهد کرد اما در صورتی که امکانات مدیریتی حرفه ای روی سایت وجود نداشته باشد این فروش بالا هم رقم نخواهد خورد! پس باید گفت که ویژگی های سایت فروشگاهی به دو. دسته کلی تقسیم می شود:

  • ویژگی های سایت فروشگاهی از نظر کاربران
  • ویژگی های سایت فروشگاهی برای مدیران

 

ویژگی های سایت فروشگاهی خوب چیست!؟

 

در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت موردی بررسی خواهیم کرد:

 

ویژگی های سایت فروشگاهی برای کاربران

این ویژگی ها همان مواردی هستند که شما یک بار آنها را با خود در بخش های قبل بررسی کردید و به صورت ضمنی دیدید که چطور می توانند روی انتخاب های شما و کاربرانی که قرار است در آینده مشتری شما باشند تاثیر بگذارند.

در صورتی که بخواهیم بگوییم برجسته ترین و مهمترین ویژگی های سایت فروشگاهی از نقطه نظر کاربران کدامند می توانیم این موارد را ارائه دهیم:

 

سرعت سایت

شاید به نظر برسد این مورد از ویژگی های سایت فروشگاهی برای جایگاه اول کمی زیاده روی است اما باید گفت که مهمترین مقوله ای که شما می توانید برای سایت خود به آن فکر کنید این که سرعت بالایی داشته باشد و کاربران برای گرفتن جوابشان از شما معطل نشوند. در واقع باید گفت بیشتر کاربران به شدت بی حوصله شده اند و بر اساس آمار های ارائه شده توسط موتور های جست و جو در صورتی که زمان لود شدن سایت شما بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، شما 40 درصد از کاربران خود را از دست خواهید داد و آنها سایت را می بندند.

همینطور اگر این زمان 3 ثانیه ای به 8 ثانیه برسد، شما 90 درصد از کاربران را از دست می دهید، این به این معنی است که از هر 10 نفری که وارد مغازه شما می شوند، 9 نفر حتی نتوانند از در عبور کرده و داخل بیایند. پس باید گفت این موضوع که شما سرعت سایت خود را بالا نگه دارید و برای بالاتر بردن آن نیز و وقت و انرژی بگذارید، از مهمترین مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

اگر در حال حاضر سایت شما مشکل سرعت دارد اجازه دهید متخصصان ما نگاهی به آن بیندازند. برای این کار می توانید سری به صفحه خدمات افزایش سرعت سایت بزنید.

 

رابط کاربری کاربر پسند(User friendly)

نکته مهم بعدی که باید آن را در نظر داشته باشید این است که سایت شما تا چه اندازه باب میل کاربران است و در صورتی که کسی وارد آن شود، آیا از آن خوشش خواهد آمد؟ پیاده سازی ویژگی هایی که بتواند این کار را برای شما انجام دهد، کمی سخت خواهد بود و باید گفت که کماری تخصصی است که باید به افراد خبره سپرده شود. موارد مختلفی مانند روانشناسی رنگ، استفاده از اصول طراحی تجربه کاربری، استفاده از تصاویر متناسب و جای گذاری خوب و مواردی از این دست همه چیزهایی هستند که می تواند برای داشتن رابط کاربری کاربرپسند مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر موارد خوب باید به نکات منفی در این طراحی ها نیز توجه داشت. به طور مثال در صورتی که از رنگ هایی با کنتراست بالا استفاده کرده باشید و کاربر قرار باشد مدت زیادی در صفحه شما مانده و به فرض اطلاعات یک محصول را مطالعه کند، یک رنگ تند می تواند مانع این امر شده و باعث شود که وی سایت شما را ترک کند.

در صورتی که در مورد این گزینه از ویژگی های سایت فروشگاهی به اطلاعات بیشتری نیز دارید می توانید سری به مقاله طراحی تجربه کاربری بزنید تا به اطلاعات تکمیلی در این باره دسترسی داشته باشید.

 

ویژگی های سایت فروشگاهی برای کاربران

 

 

ریسپانسیو بودن(نمایش صحیح در موبایل)

بررسی های انجام گرفته روی جریان ترافیک اینترنت نشان می دهد در سال 2022 بیش از 59 درصد از ترافیکی که در اینترنت وجود دارد مربوط به دیوایس های موبایل می باشد، و 93 درصد از کاربران از تلفن همراه هم برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند. این موضوع می تواند اهمیت اینکه سایت شما باید در موبایل درست و روان نمایش داده شود را برای ما آشکار کند.

این مورد از ویژگی های سایت فروشگاهی در کنار حفظ سرعت برای نمایش موبایل و همینطور سالم کار کردن سایر بخش های سایت شما(بعضی از سایت ها در ثبت سفارش با موبایل به مشکل می خورند!) از اصولی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

 

مراحل خرید کوتاه باشد

حتما با سایت هایی مواجه شده اید که بعد از انتخاب محصول مورد نظر خود شما را با فرم های بلند بالا و چند مرحله ای گیج می کنند و خیلی از آنها کار را به جایی می رسانند که ممکن است مشتری قید خرید را زده و آن را عقب بیندازد. در نظر داشته باشد گرفتن اطلاعات اضافی از مشتری نشان دهنده متخصص بودن شما نیست و این اطلاعات می توانند تجربه کاربری سایت شما را به شدت پایین بیاورند. پس به خاطر داشته باشید یکی از ویژگی های سایت فروشگاهی خوب این است که مشتریان را در ساده ترین و سریعترین حالت به صفحه پرداخت فرستاده و فروش را قطعی می کند!

 

ارائه پشتیبانی مناسب به کاربران

در خیلی از سایت های فروشگاهی کاربران در زمینه های مختلفی مانند استفاده از کدهای تخفیف، پیدا کردن دوباره پیشنهادات ویژه و مواردی از این دست دچار مشکل می شوند، در صورتی که شما اماکنی را برای سایت خود در نظر گرفته باشید که بتواند به صورت سریع به کاربران در این زمینه کمک کند، تاثیر بسیار خوبی را روی کاربران خود می گذارید.

بهترین کاری که در این خصوص می توان انجام داد یک پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته است که باید گفت برای سایت هایی که تازه کار خود را شروع کرده اند به هیچ عنوان مقدور نیست و بهتر از از سایر امکانات جایگزین مانند بخش های مشکلات متداول و یا همینطور ربات هایی که به صورت خودکار به کاربران پشتیبانی می دهند، در سایت استفاده شود.

دقت داشته باشید که در هر حال نباید از این موضوع غافل شوید و ارائه پشتیبانی از مهمترین ویژگی های سایت فروشگاهی خوب به شمار می رود.

 

درج نظرات منفی کاربران در سایت

یکی از مواردی که می تواند سایت شما را با مشکلات متعددی روبرو سازد و کاربرانتان را به سرعت فراری دهد، ایجاد یک سایت رویایی است که همه چیز در آن خوب بوده و به نوعی همه جا را گل و بلبل فرا گرفته است! هیچ کس از هیچ محصولی ناراضی نیست و حال همه خوب است! اینجا جایی است که کاربر به این فکر می افتد که همه میخواهند به او دروغ بگویند. وجود نظرات منفی در مورد محصولات و نقطه نظر های مختلف می تواند به کاربر شما این اطمینان را بدهد که با یک محیط واقعی طرف است و با استفاده از این نظرات می تواند خرید های خود را ارزیابی کند.

همینطور این موضوع که مشتریان شما ببینند شما نظرات منفی آنها را در سایت ثبت کرده و به سایر کاربران نمایش می دهید، بیشتر به شما وفادار خواهند شد و مشتری وفادار بهترین تبلیغی است که می توانید برای کار خود داشته باشید!

 

درج نظرات منفی کاربران در سایت

 

مواردی که تا اینجا با هم بررسی کردیم مهمترین ویژگی های سایت فروشگاهی خوب از نظر کاربران بودند که می توان به آنها اشاره کرد. البته باید گفت که این موارد بسیار بیشتر از این حرف ها هستند و می توان تا فردا در مورد آنها حرف زد اما باید گفت که مهمترین موارد آن از این قرارند. در ادامه به سراغ سایر ویژگی های سایت فروشگاهی که برای مدیران سایت اهمیت دارد می رویم و آنها را بررسی می کنیم.

 

ویژگی های سایت فروشگاهی برای مدیران

در کنار تمامی گزینه هایی که برای بهبود تجربه کاربری کاربرانتان و تبدیل کاربر به مشتری لازم است در سایت خود رعایت کنید، موراد مهم دیگری نیز وجود دارند که در صورت نبود آنها سایت شما با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد و اهمیت بعضی از این ویژگی ها به حدی بالا است که اگر سایت شما از آنها غافل باشد ممکن است هر جه ساخته اید را از دست بدهید. در این بخش قرار است باهم ویژگی های سایت فروشگاهی خوب از نقطه نظر مدیران را بررسی کنیم و ببینیم که شما باید برای مدیریت سایت خود چه امکاناتی را در اختیار داشته باشید تا فروشگاه اینترنتی موفقی داشته باشید.

 

هزینه ساخت و نگهداری پایین

بدیهی است که شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز دارید تا هزینه کنید! اما این هزینه چقدر باید باشد!؟ معمولا در سایر حوزه ها به این صورت است که هزینه بالاتر نتیجه های بهتری را بر عهده دارد و شما کالایی با کیفیت تر را بدست خواهید آورد اما باید گفت که در حوزه طراحی سایت، چنین چیزی زیاد درست نیست و در صورتی که شما هزینه زیادی را برای طراحی سایت خود بگذارید و آن را به صورت کاملا اختصاصی و با فریم ورک ها و زبان های برنامه نویسی گران پیاده سازی کنید، لروما نتایج طلایی و خوبی را نخواهید گرفت.

باید در نظر داشته باشید طراحی ارزانتر و هزینه بیشتر روی بهبود بازدهی، می توانید نتیجه بهتری را از طراحی یک سایت گران برای شما رقم بزند. همینطور برنامه نویسی اختصاصی برای یک فروشگاه اینترنتی همیشه پر دردسر خواهد بود و استفاده از عناصری مانند سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی پاسخ دهی بهتری را برای این منظور دارند.

رد صورتی که سری به دو مقاله بهترین فریم ورک طراحی سایت و همینطور مقاله سیستم مدیریت محتوا چیست بزنید، می توانید با این اصطلاحات کاملا آشنا شوید. به طور خلاصه باید گفت این مورد از ویژگی های سایت فروشگاهی به این اشاره دارد که سایت فروشگاهی شما نباید بیش از حد خرج روی دست شما بگذارد.

 

ویژگی های سایت فروشگاهی برای مدیران

 

سئو فرندلی بودن

مهمترین گزینه در بین ویژگی های سایت فروشگاهی خوب این است که بتواند مقابل چشمان کاربران قرار گیرد و بتوانند آن را ببیند. روش های متعددی برای نمایش سایت به کاربران وجود دارد که می تواند بازدهی های مخلتفی را داشته باشد اما مهمترین روشی که شما می توانید با استفاده از آن برای سایت خود مشتری جمع کنید، استفاده از موتور های جست و جو یا همان گوگل است. بنا بر تحلیل های ارائه شده توسط سایت های بزرگ مارکتینگ، تقریبا 40 درصد از ترافیک ورودی از طریق گوگل به خرید منجر می شود!

سئو فرندلی بودن یک سایت به این معناست که سایت به صورتی باشد که موتور های جست و جو بتوانند آن را به خوبی درک کرده و به عنوان یک سایت خوب به کاربران معرفی کنند. عموما سایت هایی که به صورت اختصاصی کدنویسی شده باشند در موارد اینچنینی به مشکل می خورند.

 

امنیت بالا

مورد دیگری که در بین ویژگی های سایت فروشگاهی خوب زیاد هم مشهود نیست و ممکن است به چشم نیاید امنیت آنها است. در این خصوص ممکن است فکر کنید، مثلا برای سایت فروشگاهی چه اتفاقی می خواهد بیفتد و کسی آن را هک کند که چه شود!

اما باید گفت که در اینجا دو مقوله مهم وجو د دارد! اول پایگاه داده ای بزرگ از مشتریانی که از شما خرید کرده اند در سایت شما ذخیره شده است. در صورتی که رقبای شما این اطلاعات را پیدا کنند می توانند روی این کاربران تمرکز کرده و با ارسال تبلیغات و پیشنهاد های ویژه وفادارترین مشتریان شما را از چنگتان دراورند، مورد دوم حلمه هایی است که به منظور از کار انداختن سایت شما به آن می شود.

حملاتی مانند دیداس وجود دارند که می توانند یک سایت اینترنتی را از کار انداخته و مشتریان شما در صورت ورود با سایتی خراب مواجه خواهند شد که یا دیر لود می شود و یا با خطاهای مختلف اعصاب کاربران را به هم میریزد. در این حالت مشتری شما سایتتان را ترک کرده و از رقبا خرید می کند.حال فرض کنید این حمله در یک مدت زمان مشخص مثلا در نیمه دوم اسفند ما اتفاق بیفتد! در این حالت سهم شما از بازار عید به صفر می رسد و حدس بزنید چه کسی از این ماجرا سود برده است!؟

حقیقت این است که از این اتفاقات زیاد می افتد و اگر سایت شما تازه کار باشد کسی با کار آن کاری ندارد، اما همین که در گوگل رتبه بگیرید و بازدهی شما شروع شود، سر و کله دردسر هم پیدا خواهد شد. پس می توان گفت امنیت از مهمترین مواردی است که باید برای سایت خود در نظر داشته باشید.

 

امنیت بالای سایت فروشگاهی

 

مدیریت ساده تغییرات

شما باید بتوانید تغییرات جزئی را در سایت خود به راحتی انجام داده و نیاز نباشد برای هر تغییری به سراغ سازندگان آن بروید. در واقع شما باید بتوانید محصولاتتان را کم و زیاد کنید، توضیحات آنها را تغییر دهید، بنر های جدید به سایت خود اضافه کنید، جشنواره ها و فروش های ویژه را اعمال کنید، محتوای جدیدی برای وبلاگ منتشر کنید و به طور کل محتوای سایتتان را ویرایش کنید.

در صورتی که از برنامه نویسی اختصاصی برای این منظور استفاده شده باشد، احتمال اینکه این تغییرات به راحتی در سایت قابل انجام نباشند بسیار زیاد خواهد بود، اما اگر از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا مجنتو استفاده کرده باشید می توانند این امکانات را به سادگی در اختیار شما قرار دهند.

 

گزارش گیری دقیق

یکی از مهمترین گزینه های لیست ویژگی های سایت فروشگاهی امکان بررسی و گزارش گیری از وضعیت سایت است که باید گفت این مورد هم در ابتدا توسط خیلی از کسانی که اقدام به راه اندازی سایت اینترنتی می کنند، نادیده گرفته می شود، شما به برنامه نویسان نمی گویید که چنین گزینه ای را می خواهید و آنها هم این را برای شما لحاظ نمی کنند و در آخر نمی دانید که دقیقا در سایت شما چه خبر است.

مطمئنا شما سود و زیان کلی و اینکه چقدر درآمد داشته و چقدر هزینه داشتید را پیدا خواهید کرد اما نکات مهم دیگری مانند اینکه پرفروش ترین کالای شما کدام است، کاربران بیشتر به کدام محصولات یا برگه ها علاقه دارند، زمانی که شما بیشترین فروش خود را دارید چه ساعتی است، هر کدام از کمپین های تبلیغاتی شما تا چه اندازه موثر بوده اند و خیلی گزارش های مهم دیگر را از دست خواهید داد.

در واقع باید گفت که هر چه که برای مدیریت مکانیزه و حرفه ای سایت فروشگاهی خود نیاز دارید تا بتوانید استراتژی های کاری خود را بر اساس آنها تعیین کنید در گرو این گزارش گیری ها می باشد.

به طور کلی باید گفت اگر این چند مورد از ویژگی های سایت فروشگاهی برای یک سایت وجود داشته باشد، شما می توانید از  این سایت آنگونه که باید و شاید جواب بگیرید، در غیر این صورت هر چقدر هم که برای تبلیغات و سئو آن هزینه کنید باز هم به بازدهی ای که انتظار دارید نمی رسد.

گزارش گیری دقیق

 

نتیجه گیری

ویژگی های سایت فروشگاهی خوب و حرفه ای موضوعی بود که در این مقاله آن را بررسی کردیم . در مورد این ویژگی ها باید گفت که دو دسته اصلی ویژگی های سایت فروشگاهی از نظر کاربر و از نظر مدیریتی وجود دارند که هر دوی آنها برای بازدهی سایت شما ضروری و مهم است. اگر این ویژگی های طولانی شما را خسته کرده است در یک کلام می توانیم بگوییم یک سایت خوب و سریع که اصول تجربه کاربری در آن رعایت شده و با استفاده از سیستم مدیریت محتوای حرفه ای مانند وردپرس پیاده سازی شده باشد می تواند کار شما را به خوبی راه بیندازد. در صورتی که سری به صفحه طراحی سایت بزنید می توانید به بهترین گزینه هایی که در اختیار دارید دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید