طراحی سایت دو زبانه

طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه؛ بررسی ویژگی ها و روش ها

فهرست مطالب

اگر بخواهیم با خودمان روراست باشیم، دنیای اقتصاد این روزها آن چیزی نیست که در ده سال قبل بود و باید گفت پیوند جدانشدنی اقتصاد و اینترنت باعث ایجاد بازاری به وسعت جهان شده است! اکنون دیگر این موضوع که دفتر و یا مغازه شما در کدام خیابان و کدام شهر باشد اهمیت چندانی برای شما نخواهد داشت و تنها اگر بتوانید یک سایت اینترنتی حرفه ای را به کاربران خود ارائه دهید، می توانید درآمد خوبی را از آن داشته باشید. اما حقیقت این است برای اینکه وارد بازار جهانی شده و بتوانید پا را از مرز های جغرافیایی فراتر بگذارید، لازم است از امکانات دیگری هم استفاده کنید. طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

در واقع طراحی سایت دو زبانه به شما کمک می کند تا بتوانید با غیر فارسی زبانان نیز ارتباط گرفته و محصولات خود را به آنها معرفی کرده و یا همتایان خارجی خود را یافته و با هم برای توسعه و پیشرفت همکاری داشته باشید. در این مقاله قصد داریم با هم زیر و بم طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه را بررسی کنیم و ببینیم که برای داشتن چنین سایتی باید چه کاری انجام دهیم و سایت ما باید چه ویژگی های مختلفی را داشته باشد تا بتواند به بازدهی ای که مورد نظر ماست دست پیدا کند!

 

سایت دو زبانه چیست!؟

در اولین گام باید این سوال را از خودمان بپرسیم که سایت دو زبانه چیست!؟ بدیهی است به سایتی که بتوان آن را در دو زبان مختلف مشاهده کرد و به کاربران با زبان های مختلف سرویس ارائه می کند. اما باید گفت که این تمام ماجرا نیست و اگر بخواهیم روی آن دقیق شویم، ریزه کاری های زیادی را در مقابل خود خواهیم داشت. اگر بخواهیم یک تعریف تخصصی برای سایت های دوزبانه و چند زبانه ارائه دهیم باید بگوییم که این سایت ها سایت هایی هستند که می توانند یک محتوای ثابت را در دو یا چند زبان مختلف به کاربران ارائه دهند.

همینطور این سایت ها باید این قابلیت را داشته باشند که در صورت نیاز بتوان زبان را به سادگی تغییر داده و محتوا را با زبان دیگری دریافت کرد که تکنیک های مختلفی برای این کار وجود دارد. نکته مهمی که باید برای این منظور در نظر گرفته شود این است که سایت چند زبانه نباید از صفحات مختلف با زبان های مختلف تشکیل شده باشد و آدرس URL ها برای یک صفحه خاص با دو زبان مختلف باید یکسان باشد. در غیر این صورت شما صرفا سایتی با برکه هایی از زبان های مختلف را خواهید داشت که از نظر بازدهی و سئو نمیتواند انتظارات شما را برآورده کند.

 

سایت دو زبانه چیست

 

در ادامه در مورد اینکه طراحی سایت دو زبانه چطور انجام می شود بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

طراحی سایت دو زبانه چطور انجام می شود!؟

اگر بخواهیم به صورت تخصصی بگوییم که در طراحی سایت دو زبانه چه اتفاقی می افتد باید بگوییم سایت های دو زبانه سایت هایی هستند که محتوای ارائه شده به کاربر را بر اساس شرایط می توانند تغییر دهند. این شرایط می تواند یکی از گزینه های زیر باشد:

  • آی پی کاربر که نشان دهنده منطقه جغرافیایی ای است که کاربر در آن حضور دارد.
  • انتخاب گزینه زبان که در اولین ورود کاربر به سایت از وی پرسیده می شود.
  • تغییرات گزینه ها که به صورت دکمه های مجزا در صفحه قرار گرفته و هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد.

در هر کدام از این سه مورد هسته اصلی سایت باید تشخیص دهد که اکنون باید چه محتوایی را به چه صورت از پایگاه داده استخراج کرده و در اختیار کاربر بگذارد. در بعضی از سیستم ها این موارد به وسیله هسته از پیش طراحی شده انجام گرفته و در بعضی دیگر لازم است که در برنامه نویسی سایت گنجانده شوند که این موضوع بستگی به نوع طراحی سایت دو زبانه شما خواهد داشت. در ادامه در مورد انواع این سایت ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

انواع طراحی سایت دو زبانه

در صورتی که بخواهیم یک دسته بندی موردی برای طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه داشته باشیم، بهترین دسته بندی ای که می توان ارائه کرد بر اساس مکانیزم عملکرد آنها در ارائه محتوا به کاربر می باشد. در این حالت ما می توانیم دو نوع اصلی برای طراحی سایت دو زبانه ارائه کنیم که به این صورت می باشند:

 

طراحی سایت دو زبانه ترجمه ای

در سایت های ترجمه ای اتفاقی که می افتد از این قرار است که همان محتوایی که یک بار به صورت فارسی در سایت نوشته و منتشر شده است، به صورت انگلیسی، عربی و یا هر زبانی که شما بخواهید ترجمه شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد که البته باید گفت از نظر محتوایی نمی تواند آنطور که باید خوب عمل کرده و مفهوم و منظور شما را به کاربران غیر فارسی زبان منتقل کند. زیرا ترجمه های ماشینی توانایی ایجاد چنین محتوایی را نخواهند داشت.

این نوع از طراحی سایت دو زبانه برای سایت هایی کاربرد دارند که نمی خواهند خیلی روی زبان دوم و سوم سایت خود وقت بگذارند و یا بودجه ای که برای آن در نظر گرفته اند کافی نیست. پیاده سازی این سرویس ها نیز ساده خواهد بود و به راحتی می توان آن را انجام داد. به طور کلی مزایا و معایب این روش از این قرارند:

مزایای طراحی سایت دو زبانه ترجمه ای:

  • سرعت ساخت آن بسیار بالاست
  • هزینه تمام شده آن پایین خواهد بود
  • تعداد زبان هایی که می توانید پیاده سازی کنید بالا است
  • کار برنامه نویسی ان کم و سریع است

معایب طراحی سایت دو زبانه ترجمه ای:

  • جامعیت محتوای شما ممکن است در حین ترجمه از بین برود
  • بازدهی آن پایین خواهد بود
  • برای بعضی از زبان ها این ترجمه ممکن است باعث به هم ریختن ظاهر سایت شود

 

طراحی سایت دو زبانه اختصاصی

در این نوع از طراحی سایت دو زبانه ما صفحاتی را خواهیم داشت که بنا به زبانی که برای آنها انتخاب می شود، محتوایی به صورت مجزا از پایگاه داده استخراج شده و به کاربران نمایش داده می شود. این نوع از سایت ها می توانند به ما کمک کنند که یک محتوای خوب و حرفه ای را در زبان دیگری به کاربران خود ارائه دهیم. اما شما باید محتوای خود را آماده کرده و برای هر کدام از صفحات خود در زبان های مختلف این کار را انجام دهید.

برای زبان هایی مانند انگلیسی و عربی تولید و ترجمه چنین محتوایی می تواند در حدود دو تا سه برابر محتوای فارسی برای شما هزینه داشته باشد و البته باید گفت که این جنبه خوب ماجرا است. برای زبان های پر طرفدار دیگری که عموما ایران با آنها کار می کند، مانند چینی و روسی شما باید هزینه های بسیار بالاتری را برای داشتن یک محتوای خوب در نظر بگیرید. مزایا و معایب این روش طراحی سایت دو زبانه  به این صورت دسته بندی می شوند:

مزایای طراحی سایت دو زبانه اختصاصی:

  • بازدهی خوب و بالایی خواهد داشت.
  • جامعیت سایت حفظ شده و نمایش محتوا برای زبان هایی که از چپ به راست هستند به هم نمی ریزد.
  • از پرستیژ و کلاس کاری بالا وئ خوبی برخوردار است.

معایب طراحی سایت دو زبانه اختصاصی:

  • این روش طراحی سایت دو زبانه هزینه بر خواهد بود.
  • فرایند برنامه نویسی آن می تواند پیچیده باشد.
  • به ازای اضافه کردن زبان جدید کار برنامه نویسی و همینطور هزینه بالاتر خواهد رفت.

این دو نوع طراحی سایت دو زبانه را می توان روی هر پلتفرم و سایتی پیاده سازی کرد که البته باید گفت بسته به سیستمی که شما برای کار خود انتخاب کنید می توانند متفاوت باشند و مزیت ها و معایب آنها متفاوت باشد. در ادامه این پلتفرم ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

انواع طراحی سایت دو زبانه

 

 

بهترین پلتفرم برای طراحی سایت دو زبانه

در مورد اینکه طراحی سایت دو زبانه با یک سایت معمولی تا چه اندازه می تواند تفاوت داشته باشد باید گفت که وابستگی زیادی بین روش طراحی این سایت ها و پلتفرمی که می خواهیم از آن استفاده کنیم وجود خواهد داشت. در صورتی که شما از پلتفرم های برنامه نویسی اختصاصی برای طراحی سایت دو زبانه استفاده کنید، باید گفت که مسیر طولانی ای را در پیش خواهید داشت و پیش نیاز های سایت دو زبانه هم باید در بخش فرانت اند و هم در بخش بیک اند وارد شده تا بتوان قابلیت های چند زبانه را روی سایت پیاده سازی کرد.

در صورتی که سری به مقاله بهترین فریم ورک طراحی سایت بزنید می توانید نمونه این فریم ورک ها و زبان های برنامه نویسی ای که می توانید از آنها استفاده کنید را مشاهده کنید. اما روش ساده تر که دردسر های کمتری را برای طراحی سایت دو زبانه خواهد داشت و امتحان خود را هم به خوبی پس داده است استفاده از سیستم های مدیریت محتوا و به طور خاص سیستم مدیریت محتوای وردپرس است.(جهت اطلاعات بیشتر به مقاله وردپرس چیست مراجعه کنید)  

در مورد روش اول و برنامه نویسی پایه باید گفت گه این کار می تواند با مشکلاتی همراه باشد. از این جهت که وقتی ربات های موتور های جست و جو برای بررسی سایت شما اقدام می کنند بنا به آی پی آنها که معمولا غیر ایرانی است، محتوای غیر فارسی زبان در اختیار آنها قرار گرفته و ممکن است محتوای شما در بین محتوا های غیر فارسی زبان رتبه بندی شود. پس باید امکاناتی برای جلوگیری از این مشکلات در نظر گرفته شود.

برای استفاده از سیستم های مدیریت محتوا و وردپرس نیز عموما می توان به صورت ساده با یک افزونه ترجمه کل محتوای صفحه را به زبانی غیر از فارسی ترجمه کرد و شما در یک چشم به هم زدن می توانید سایتی غیر فارسی زبان از نوع ترجمه ای که قبلا در مورد آن صحبت کردیم برای خود داشته باشید و نیاز به کار خاصی برای طراحی سایت دو زبانه نیست! اما به هیچ عنوان نمی توان به ترجمه اعتماد کرد، زیرا ترجمه ماشینی نمی تواند محتوای سایت شما را آنگونه که لازم است در اختیار کاربران غیر فارسی زبان شما بگذارد و صرفا مفهومی کلی را منتقل می کند.

 

بهترین پلتفرم برای طراحی سایت دو زبانه

 

 

هزینه طراحی سایت دو زبانه چقدر است!؟

یکی از سوالاتی که برای خیلی از مدیران و صاحبان کسب و کار هایی که قصد راه اندازی سایتی را برای خود دارند این است که هزینه طراحی سایت چقدر می شود. در اینجا ممکن است خیلی از ارائه دهندگان خدمات به شما بگویند تفکر برتر این است که در مورد هزینه ای که برای طراحی سایت خود می کنید نگران نباشید و بعدا چند برابر این هزینه ها برای شما بازگشت خواهد داشت. هر چند این مورد تا حد بسیار زیادی صحیح است اما باید گفت ما چندان اعتقادی به آن نداریم! شما به عنوان کسی که قصد برنامه ریزی بودجه خود را دارد باید بدانید با چه مواردی طرف هستید و کجا باید چقدر هزینه کنید!

در مورد اینکه هزینه طراحی سایت دو زبانه چقدر است باید گفت عوامل متعدد و مختلفی در میان هستند که می توانند در مورد هزینه ها تعیین کننده باشند. مهمترین این عوامل از این قرارند:

 

روش طراحی سایت دو زبانه

در مورد روش های طراحی اختصاصی و طراحی ترجمه ای در بخش های قبلی با هم صحبت کردیم. این موضوع که شما کدام یک از این روش ها را انتخاب کنید می تواند تاثیر زیادی در هزینه های شما داشته باشد. البته باید گفت هزینه اصلی شما هزینه ترجمه و تولید محتوا به زبان هایی است که می خواهید روی سایت خود داشته باشید و در زمینه طراحی سایت دو زبانه با یک بار هزینه این کار انجام خواهد شد. اما برای تولید محتوا این هزینه ادامه دار خواهد بود.

 

تعداد زبان های فعال روی سایت

بدیهی است هر چه زبان های بیشتری را بخواهید روی سایت خود فعال کنید، هزینه بیشتری نیز باید بپردازید. عمده سایت های دو زبانه و چند زبانه در ایران از زبان های انگلیسی و عربی پشتیبانی می کنند اما کسب و کارهایی نیز هستند که قصد دارند با کشور های شرق آسیا و یا بعضا کشور های روسی زبان ارتباط داشته باشند و این کشور ها را هم در بازار هدف خود قرار داده اند. هر چه تعداد زبان های شما بالاتر باشد، هزینه شما بالاتر خواهد رفت.

 

فیچر های مورد نیاز خاص

باید گفت که هزینه طراحی سایت دو زبانه طرفا با دو زبانه یا چند زبانه بودن آن رابطه ندارد و هرچند این مقوله ها مهم هستند، اما در بعضی از موارد سایت شما به خودی خود نیازمند فیچر ها و امکاناتی است که می تواند برای شما هزینه بر باشد! باید در نظر داشت شما برای اینکه بتوانید کار خود را انجام دهید و نیاز های کاربران را پاسخ دهید به چه امکاناتی نیاز دارید. این امکانات می تواند هزینه ساخت و برنامه نویسی را برای شما بالاتر ببرد.

هزینه طراحی سایت دو زبانه چقدر است!؟

 

آیا طراحی سایت دو زبانه با وردپرس خوب است!؟

وردپرس به عنوان یک پلتفرم حرفه ای برای تولید سایت های ارزان قیمت و البته زیبا و حرفه ای شناخته می شود و باید گفت در کار خود عالی عمل کرده است و تا حد زیادی به نیاز های کاربران پاسخ داده است. اما آیا برای طراحی سایت دو زبانه می توان به آن اعتماد کرد و یا شما که به دنبال گسترش کار خود در خارج از مرز ها هستید، لازم است بیشتر هزینه کرده و به سراغ برنامه نویسی های اختصاصی بروید!؟ در مورد این سوال باید گفت که هدف اصلی سایت شما و میزان بازدید که می تواند داشته باشد یکی از مهمترین گزینه ها برای تصمیم گیری هستند.

در صورتی که سایت شما قرار است کارهای پگردازشی انجام داده و برای هر کاربری که وارد آن می شود، نتایج گوناگونی را به نمایش در بیاورد و کارهای محاسباتی داشته باشد. باید گفت که سیستم وردپرس ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد و بهتر است به سراغ سایر فریم ورک ها بروید. اما در صورتی که سایت شما یک سایت شرکتی عادی و حرفه یا، یک فروشگاه اینترنتی و یا یک سایت معرفی خدمات و محصولات باشد و بخواهید با کمپانی ها و شرکت های خارجی ارتباط برقرار کنید، طراحی سایت دو زبانه با وردپرس ایده آل شما خواهد بود.

 

آیا طراحی سایت دو زبانه با وردپرس خوب است!؟

 

در واقع باید گفت بهترین روشی که می تواند برای طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه توصیه شود استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و اجرای تغییرات سطح بالا روی آن برای تشخیص زبان و ارائه محتوای مختلف و متفاوت برای زبان های مختلف می باشد. در صورتی که این کار را انجام دهید می توانید بهترین بازدهی را از طراحی سایت دو زبانه و هزینه ای که برای آن می کنید داشته باشید.

 

نتیجه گیری

طراحی سایت دو زبانه میتواند به شما این فرصت را بدهد که سرویس ها و محصولات خود را به غیر فارسی زبانان نیز معرف یکرده و در صورتی که شما شرکتی هستید که قصد عبور از مرز های جغرافیایی را دارید و می خواهید کار خود را به صورت جهانی گسترش دهید، این موضوع می تواند برای شما بسیار ضروری و مهم باشد. البته باید دقت داشته باشید که کار طراحی سایت دو زبانه را به چه صورتی انجام می دهید و محتوایی که تحت عنوان زبان دوم در اختیار کاربران می گذارید چه ویژگی هایی باید داشته باشد. در صورتی که نیاز به یک سایت دو زبانه و چند زبانه حرفه ای دارید، با ما تماس بگیرید تا بهترین گزینه هایی که می توانید در اختیار داشته باشید را با هم بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید