وردپرس چیست

وردپرس چیست ؛ معرفی CMS شماره 1 دنیا!!!

فهرست مطالب

طراحی سایت از آندست مقوله هایی است که شما در آن اصطلاحات رنگارنگ زیادی را می بینید که در اولین نگاه می توانند بسیار پیچیده به نظر برسند، اما با کمی مطالعه در مورد آنها و دیدن کارایی ای که دارند به صورت بصری و علنی، متوجه می شوید که چندان هم چیز سختی نیستند. سوال وردپرس چیست یکی از همین موارد است که برای خیل از افراد پیش می آید. نامی پرآوازه که حرف و حدیث های زیادی در پس آن است و هم ممکن است بدگویی های زیادی را از آن شنیده باشید و هم تعریف و تمجید های آنچنانی.

در این مقاله قصد داریم به صورت شسته و رفته از نقطه نظر یک طراح سایت به این موضوع بپردازیم که وردپرس چیست و آیا می توان برای راه اندازی سایت به آن اعتماد کرد یا خیر!؟

 

وردپرس چیست

اگر بخواهیم به صورت خلاصه و صریح به این سوال که وردپرس چیست پاسخ دهیم می توانیم بگوییم، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای چند منظوره  و رایگان است که می تواند یک سایت را در زمانی کوتاه برای ما راه اندازی کرده و امکانات حرفه ای را برای مدیریت این سایت در اختیار ما بگذارد. این سیستم حرفه ای که با زبان برنامه نویسی PHP برنامه نویسی شده است، در واقع یک پلتفرم کامل برای راه اندازی سایت های مختلفی مانند سایت های فروشگاهی، سایت های خبری، وبلاگ های تخصصی، سایت های خدماتی و … می باشد که شما می توانید به راحتی سایت خود را با آن بسازید.

ایده اصلی وردپرس پیاده سازی یک سیستم مدیریت محتوا به صورت رایگان است. سیستم های مدیریت محتوا یا همان Content Management Systems که به اختصار به نام CMS شناخته می شوند سیستم هایی هستند که هسته اصلی یک سایت را به همراه تمامی امکانات لازم برای مدیریت آن در اختیار کاربر گذاشته و کاربر می تواند با تغییرات جزئی در ظاهر این سایت آن را تبدیل به آن سایت بکند که نیاز دارد.

با این کار بخش های زیادی از برنامه نویسی حذف شده و در واقع قسمت های مهم و ضروری به صورت یک ماژول آماده در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در زمینه این سیستم ها نیاز دارید می توانید سری به مقاله سیستم مدیریت محتوا چیست بزنید.

سیستم های مدیریت محتوای مختلف و زیادی وجود دارد که باید گفت وردپرس با اختلافی بسیار زیادتر از رقبای خود در جایگاه اول قرار گرفته است. اگر نگاهی به آمار و ارقام زیر بیندازیم متوجه جایگاهی که وردپرس برای خود دست و پا کرده است خواهیم شد:

 

 

همانطور که مشاهده می کنید وردپرس با اختلاف از سایر سیستم های مدیریت محتوا بالاتر می باشد. در واقع 63 درصد از کل سایت هایی که از CMS استفاده کرده اند از وردپرس استفاده کرده و بعد از ان دو سیستم دیگر شاپیفای و ویکس قرار دارند که هر دی آنها سیستم های پرمیوم و غیر رایگان هستند. رقیب سنتی و دیرینه وردپرس یعنی جوملا نیز با افتی که در چند سال گذشته داشته است، در جایگاه چهارم قرار گرفته است. درصد xx باقیمانده که تحت عنوان سایر سیستم ها معرفی شده است مربوط به بیش از 80 سیستم مدیریت محتوای دیگر هستند که درصد هایی زیر یک درصد را به خود اختصاص داده اند.

در نمودار قبلی ما صرفا CMS ها را بررسی کردیم، اما سایت های زیادی نیز وجود دارند که بدون استفاده از CMS ها و به صورت اختصاصی برنامه نویسی و راه اندازی شده اند، در مورد اینکه در این بخش درصد استفاده از وردپرس چیست نیز می توانیم این نتایج را داشته باشیم:

نمودار 2 (وردپرس در کل سایت ها)

در اینجا هم باید گفت که وردپرس باز هم صدرنشین است و با مقداری در حدود 43 درصد بیشترین میزان استفاده را در بین CMS ها دارد. در صورتی که این سوال برای شما پیش آمده که سایر سایت هایی که از روش های اختصاصی برای راه اندازی استفاده کرده اند چقدر هستند باید گفت که تقریبا 31 درصد کل سایت های موجود به وسیله برنامه نویسی اختصاصی ساخته شده و بقیه از CMS ها استفاده می کنند.

البته باید گفت همه سایت ها چیزی نیست که بتوان به آنها اعتماد کرد. معیار اندازه گیری دقیق تری که می توان برای این بررسی ارائه داد، درصد استفاده در یک میلیون سایت برتر دنیاست. اگر ببینیم در بین این سایت های برتر که به بازدهی رسیده است جایگاه وردپرس چیست می توانیم بهع یک قضاوت خوب از وردپرس برسیم. اطلاعات آماری این سایت ها نیز به صورت زیر خواهد بود:

نمودار 3 (وردپرس در یک میلیون بالاتر)

وبسایت آماری builtwith یک لیست از یک میلیون سایت برتر دنیا ارائه داده است که معیار اصلی آن ترافیک ورودی سایت بوده است. در این یک میلیون سایت، بیش از 470 تکنولوژی ساخت شناسایی شد که آمار استفاده از آن به شرح زیر است:

در مورد اینکه وضعیت وردپرس چیست  باید گفت در کنار سایر فریم ورک هایی که اعداد زیر یک درصد را ارائه داده اند وردپرس با بیش از 28 درصد باز هم صدرنشین است و انتخاب خیلی از سایت های برتر در دنیا بوده است. پس می توان این نتیجه را گرفت که با یک سیستم قابل اعتماد طرف هستیم. اما در صورتی که این سوال برای شما پیش آمده است که پیشینه وردپرس چیست و اصلا سر و کله این سیستم از کجا پیدا شد و چطور به اینجا رسیده است. در ادامه این موضوع را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

تاریخچه وردپرس چیست

در مورد اینکه تاریخچه وردپرس چیست باید گفت که اولین بار این سیستم مدیریت محتوا در 27 می سال 2003 توسط مت مولنوگ(Matt Mullenweg) به دنیا معرفی شد. البته باید گفت که این سیستم بر پایه کد های یک سیستم وبلاگ نویسی به نام B2/Cafelog ساخته شده بود که تا آن زمان تقریبا 2000 وبسایت برای بخش وبلاگ خود از آن استفاده می کردند. این تغییرات باعث به وجود آمدن سیستم جدیدی شد که کاربران می توانستند علاوه بر وبلاگ تمامی امکاناتی که یک سایت نیاز داشت را با استفاده از آن پیاده سازی کنند.

پیشرفت اصلی این سیستم مدیریت محتوا یک سال بعد از انتشار آن آغاز شد. تا آن زمان کاربران به جای وردپرس از یک سیستم رایگان دیگر به نام Movable Type برای راه اندازی وبلاگ ها و وب سایت ها استفاده می کردند که توسط شرکت ارائه دهنده از حالت رایگان خارج شده و از آنجا که خیلی از سایت ها لنگ یک سیستم رایگان و خوب بودند، به سمت وردپرس آمدند. اینجا بود که وردپرس مجالی برای خودنمایی پیدا کرد و توانست قابلیت هایی که دارد را به مدیران وبسایت ها نشان دهد.

در سال 2009 وردپرس به عنوان موفق ترین برند ارائه دهنده خدمات رایگان و اوپن سورس در بین تمامی سیستم های مدیریت محتوا معرفی شد و تا کنون نیز توانسته است این رکورد را در اختیار خود نگه دارد و همچنان صدرنشین باشد. این سیستم مدیریت محتوا در سال های آتی جوایز و رکورد های بسیار زیادی را بدست آورد و می توان نقطه اوج آن را در سال 2021 دانست که در حدود 41.5 درصد از کل یک میلیون سایت برتر جهان از نظر ترافیک از این سیستم استفاده کرده بوند.

در مورد اینکه وضعیت نسخه های مختلف وردپرس چیست باید گفت که وردپرس ورژن های مختلفی را ارائه کرده است که هر کدام از آنها را با نام یکی از هنرمندان سبک موسیقی جاز نامگذاری می کند. در زمان نگارش این مقاله نسخه پایدار وردپرس نسخه 6.2 است.

 

تاریخچه وردپرس چیست

 

 

روش کاری وردپرس چیست

در مورد اینکه روش کرای وردپرس چیست و این سیستم چطور می تواند طیف وسیعی از المکانات را برای کاربران خود فراهم کند باید گفت که وردپرس از یک معماری حرفه ای سه لایه ای برای راه اندازی یک سایت استفاده می کند این سه لایه از این قرارند:

  • هسته وردپرس
  • قالب وردپرس
  • افزونه های وردپرس

در مورد اینکه هسته وردپرس چیست کم و بیش صحبت کرده ایم. هسته وردپرس در واقع یک برنامه نوشته شده به زبان PHP است که می تواند بخش بک اند و سمت سرور سایت را به صورت کامل برای ما مدیریت کند. درخواست های کاربران، برکه های اصلی سایت و محتوایی که به کاربران ارائه می شود در این بخش قرار گرفته و می توان گفت که مهمترین قسمت سایت نیز همین جاست.

قالب وردپرس لایه دومی است که روی هسته سوار شده و می تواند امکانات کلی را به هسته وردپرس ارائه دهد. در مورد اینکه وظیفه قالب وردپرس چیست باید گفت قالب ما تصمیم گیرنده این است که کاربری اصلی سایت چه باشد و ویژگی های تخصصی را روی سایت ما فعال می کند. قالب های فروشگاهی قالب های خبری، قالب های آموزشی، قالب های شبکه های اجتماعی و خلاصه هر نوع کاربری ای که بتوان برای یک سایت تصور کرد با استفاده از قالب ها به هسته عمومی وردپرس اضافه می شوند و به آن جهت دهی می کنند.

افزونه های وردپرس لایه سوم هستند که شما می توانید از آنها برای پیاده سازی ویژگی های خاص روی سایت خود استفاده کنید. به طور مثال وقتی می خواهید سایت فروشگاهی شما امنیت بالاتری داشته باشد می توانید از افزونه های امنیتی استفاده کنید. در مورد سایر سایت ها با کاربرد های مختلف نیز می توان از همین افزونه استفاده کرد و باید گفت فرقی نمی کند قالب سایت شما چه باشد. افزونه ها می توانند فراتر از آن هر سرویسی که نیاز داشته باشید را برای سایت شما پیاده سازی کنند.

 

روش کاری وردپرس چیست

 

 

تفاوت WordPress.org و wordpress.com

یکی از موضوعاتی که می تواند شما را گیج کند و ممکن است با مواجه شدن با آن دچار سوء تفاهم شوید، اشتباه گرفتن سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا همان WordPress.org که وردپرس اصلی است و سیستم وبلاگ دهی وردپرس یا WordPress.com که یکی از سیستم های جانبی ارائه شده بر بستر وردپرس است. در این خصوص باید گفت وردپرسی که تا اینجای کار در مورد آن حرف زده ایم، و می توانید سایت های اینترنتی حرفه ای را با دردسر خیلی کم و امکانات فراوان برای ما ایجاد کنید همان WordPress.org می باشد.

اما وبلاگ وردپرس یا WordPress.com سرویسی است که توسط شرکت اتوماتیک(یکی از اصلی ترین ارائه دهندگان خدمات و افزونه های وردپرس) ارائه شده است در واقع سیستمی است که شما به صورت رایگان و میزبانی شده می توانید با استفاده از وردپرس یک وبلاگ برای خود بسازید و مطالب خود را در آن منتشر کنید.

در صورتی که به تفاوت میان سایت و وبلاگ آگاه باشید، دقیقا متوجه خواهید شد که امکانات WordPress.com تا چه اندازه می تواند محدود باشد. به این صورت که خبری از درگاه پرداخت، ویرایش های اساسی، تغییر کد ها، استفاده از افوزنه های متعدد و به خصوص  افزونه های فارسی و خیلی از امکاناتی که در وردپرس اصلی به شما داده می شود، در این سیستم وبلاگی وجود ندارد.

جدول زیر می تواند به شما بگوید تفاوت این دو نوع سرویس ارائه شده روی بستر وردپرس چیست و هر کدام چه ویژگی هایی دارند.

WordPress.org

WordPress.com

می توان هر قالب و افزونه ای روی آن نصب کرد

تنها قالب ها و افزونه های استاندارد موجود در مخزن وردپرس روی آن نصب می شود.

نام دامنه در اختیار شما خواهد بود.

دامنه شما زیر دامنه ای از WordPress.com خواهد بود(با پرداخت هزینه امکان استفاده از دامنه اختصاصی وجود دارد)

نیاز به میزبانی و هاست دارید

به صورت میزبانی شده ارائه می شود و نیاز به هاست ندارد.

میتوان خدمات پرداخت الکترونیکی را روی آن پیاده سازی کرد.

نمی توان در آن از خدمات پرداخت الکترونیکی استفاده کرد.

امکان بهینه سازی و اعمال تغییرات در آن کامل است.

بهینه سازی محدود به افزونه های وردپرسی و البته غیر رایگان است.

دسترسی به کد وجود دارد.

عدم دسترسی به کد و سورس اصلی

به طور کلی در مورد تفاوت این دو باید گفت رد صورتی که می خواهید سایتی داشته باشید که بتوانید از آن کسب درآمد کنید، نمی توانید روی سرویس های WordPress.com حساب کنید و باید به سراغ نسخه اصلی بروید.

تفاوت WordPress.org و wordpress.com

 

مزایا و معایب وردپرس چیست

یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که مزایا و معایب وردپرس چیست و شما دقیقا باید بدانید در صورتی که بخواهید از سرویس های وردپرس استفاده کنید، چه مزیت هایی را در اختیار دارید و از طرفی چالش های کار کردن با وردپرس چیست و از جه بخش هایی ممکن است آسیب ببیند. در ادامه هم مزایا و هم معایب این سیستم مدیریت محتوای محبوب را بررسی می کنیم:

 

مزایای وردپرس چیست

تا اینجای کار به صورت ضمنی به این سوال که مزیت ها و فواید وردپرس چیست و این سیستم برای ما جه کارهایی می تواند برای ما انجام دهد اشاره کرده ایم. اما اگر بخواهیم یک لیست دقیق از این مزایا ارائه کنیم، با چنین لیستی طرف خواهیم بود:

  • هزینه طراحی سایت در آن بسیار پایین تر از سایر فریم ورک ها خواهد بود و شما می توانید بودجه خود را صرف بازدهی سایت کنید.
  • سئو فرندلی است و موتور های جست و جو با آن راحت تر هستند.
  • قالب ها و افزونه ها طیف وسیعی از امکانات را در اختیار شما قرار می دهند.
  • مدیریت سایت و اعمال تغییرات در آن ساده است.
  • نمایش خوبی در دیوایس های موبایل دارد و امکانات کاملی برای طراحی ریسپانسیو در اختیار شما می گذارد.
  • رابط کاربری درگ و دراپ دارد و ساخت برگه ها به صورت بصری انجام می شود.
  • وجود منابع آموزشی حرفه ای و زیاد به زبان فارسی.
  • امکانات خوبی برای تبدیل سایت به سایت تجاری در اختیار شما قرار می دهد.
  • گزارش گیری به صورت کامل انجام شده و می توان از ابزار های تحلیل روی آن استفاده کرد.
  • امکانات وبلاگ نویسی فوق العاده ای را در اختیار شما می گذارد.

مزایای وردپرس چیست

 

 

معایب وردپرس چیست

به جرات می توان گفت در دنیای نرم افزار شما هیچ موجودی را پیدا نمی کنید که بدون عیب و ایراد باشد. وقتای ما قصد استفاده از وردپرس را داشته باشیم، باید چالش هایی که می تواند برای ما بوجود بیاورد را هم در نظر داشته باشیم تا در ادامه کار ما را به دردسر نیندازید. فهرست زیر جامع ترین پاسخی است که می توان به سوال معایب وردپرس چیست داد:

  • وردپرس نیاز به سرویس میزبانی قدرتمند و حرفه ای دارد.
  • بعضی از قالب ها و افزونه ها می توانند باعث افت سرعت سایت شما بشوند.
  • شروع کار کردن با آن می تواند کمی دشوار باشد.
  • آپدیت های مختلفی که ارائده می دهد می توانند تداخل در سایت ایجاد کنند.
  • بعضی از افزونه ها با هسته وردپرس دچار تداخل می شوند.
  • از آنجا که وردپرس با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است، محدودیت های PHP مانند مشکلات در تعداد درخواست های بالا به سرور در آن مشهود است.

به طور کلی می توان گفت مشکلات وردپرس کمتر از مزیت های آن است و در صورتی که اینطور نبود این سیستم مدیریت محتوا نمی توانست چنین آمار استفاده خوبی را برای خود کسب کند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی اینکه وردپرس چیست و چه کاری می تواند برای ما انجام دهد پرداختیم در این خصوص به صورت ساده می توان گفت وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای و بر پایه زبان برنامه نویسی PHP است که می توان آن را سیستم شماره یک جهان در راه اندازی سایت های اینترنتی نام برد و این توانایی را دارد که هر سایتی با هر کاربردی را برای ما راه اندازی کند.

این سیستم مدیریت محتوا که کار خود را از سال 2003 آغاز کرده است، مزایای زیادی از قبیل پایین بودن هزینه راه اندازی، سئو فرندلی بودن، امکانات بالا برای گزارش گیری، مدیریت ساده و حرفه ای و بسیاری موارد دیگر که در بخش های بالا عنوان شد، یک تجربه کاربری خوب را برای شما و کاربران تان فراهم کند. در صورتی که قصد دارید سایت خود را با این سیستم راه اندازی کنید، می توانید سری به صفحه طراحی سایت بزنید و یا با ما تماس بگیرید تا از بهترین گزینه هایی که در اختیار دارید مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید