هاست چیست

هاست چیست و چرا باید هاست بخریم!؟

فهرست مطالب

وقتی که شما به دنبال ساخت یک سایت اینترنتی باشید یکی از اصلی ترین مقوله هایی که در همان ابتدای کار با آن مواجه می شوید هاست است. این سوال که هاست چیست می تواند در ابتدای امر کمی گنگ به نظر برسد و درک این موضوع که هاست دقیقا برای یک سایت اینترنتی چه کاری را انجام می دهد، خیلی از افراد را به اشتباه انداخته است. در این مقاله قصد داریم تا این مقوله را با هم بررس کنیم و ببینیم که اصلا هاست چیست و از این انواع رنگارنگ و مختلفی که دارد کدام یک می توانند برای کاری که ما می خواهیم انجام دهیم، بهترین باشند.

 

هاست چیست

معنی لغوی و لفظی واژه هاست(Host) همان میزبان می باشد. در واقع کاری که هاست قرار است برای سایت ما انجام دهد همان میزبانی از سایت است. اما دقیقا این میزبانی چیست!؟ برای واضح شدن این مساله لازم است کمی در مورد ماهیت سایت های اینترنتی صحبت کنیم تا بدانیم داستان از چه قرار است. سایت های اینترنتی در اصل برنامه هایی هستن که شما می توانید از طریق مرورگر اینترنت و اتصال به اینترنت به آنها مراجعه کرده و با آنها کار کنید. این برنامه ها به شما امکانات مختلفی مانند نمایش محتوا، دریافت محتوا، هدایت شما به صفحات مختلفی که دارند، دریافت سفارش و… را انجام می دهند.

اصلی ترین ویژگی هایی که برنامه های کامپیوتری دارند و در بین تمامی آنها نیز مشترک است این است که نیاز دارند تا روی یک سخت افزار اجرا شده و نیاز است یک قطعه سخت افزاری برای کار کردن نرم افزار وجود داشته باشد. این سخت افزار می تواند یک لپ تاپ، یک کامپیوتر، یک گوشی موبایل هوشمند و یا حتی سیستم پخش خودرو شما باشد. همانطور که مشخص است یک سایت اینترنتی هم نیاز دارد تا روی یک سخت افزار پیاده سازی شود تا شما بتوانید از طریق اینترنت با آن کار کنید.

سخت افزاری که سایت های اینترنتی روی آنها قرار می گیرد با سخت افزار های عادی متفاوت اند و باید ویژگی های زیادی را داشته باشند تا بتوانند سایت را بالا نگه داشته و در هر زمانی که کاربران بخواهند بتوانند به سایت دسترسی داشته باشند. مهمترین این ویژگی ها از این قرارند:

  • این سخت افزار باید به صورت دائمی به اینترنت دسترسی داشته باشد!
  • سخت افزار ما باید همیشه به برق متصل باشد و خاموش نشود!
  • در صورت نیاز به منابع سخت افزاری بیشتر باید بتواند به صورت پویا و بدون قطعی این منابع به آن اضافه شود!

سیستم هایی که بتوانند این ویژگی ها را برای ما فراهم کنند در هر جایی پیدا نمی شوند و باید گفت که نگهداری و مدیریت چنین سیستم هایی کاری سخت و دشوار است. از همین رو مراکزی ایجاد شدند که این سیستم ها را راه اندازی کرده و از آنها نگهداری می کنند. این سیستم ها دیتاسنتر نام دارند و سیستم های مربوطه نیز همان سرور های اینترنتی هستند.

ماهیت هاست چیست و چطور کار می کند

این سرور ها سیستم هایی قدرتمند هستند که تهیه آنها برای یک سایت اینترنتی می تواند بسیار گران تمام شود و باید گفت اصلا مقرون به صرفه نیست. اینجاست که المانی نرم افزاری به نام هاست یا همان میزبان وارد شده و می تواند سایت ما را از صرف هزینه های گزاف برای خرید و یا اجاره یک سرور اینترنتی با تمام متعلقات نجات دهد. در واقع هاست ها قسمت های کوچکی از منابع سخت افزاری هستند که به صورت نرم افزاری از یک سرور بزرگتر تفکیک شده و در اختیار سایت هایی که نیاز دارند منابع کمتری را با هزینه مقرون به صرفه برای راه اندازی داشته باشند قرار می دهد.

پس می توان جواب سوال هاست چیست را به این صورت ارائه داد که: هاست ها میزان منابعی مشخص از سرور  های اینترنتی هستند که ما سایت خود را روی آنها آپلود کرده و از طریق آنها می توانیم سایت را روشن و دسترس پذیر نگه داریم تا بتوان از طریق اینترنت با سایت کار کرد.

البته باید گفت تنها هاست نیست که کار این میزبانی و بالا نگه داشتن سایت را برای ما انجام می دهد. در ادامه قبل از اینکه به سراغ این موضوع که انواع هاست چیست برویم، بهتر است کمی در مورد انواع سیستم های میزبانی که به جز هاست هم کمی صحبت کنیم.

 

انواع سیستم های میزبانی وب

همانطور که گفتیم برای سایت یا یک اپلیکیشن آنلاین، هاست تنها گزینه ای نیست که داریم و شاید لازم باشد شما یک سیستم میزبانی با ساختاری متفاوت و کمی قوی تر از سیستم های عادی و معمولی را برای سایت خود به کار بگیرید. در صورتی که شما سایتی بزرگ و یا شلوغ داشته باشید استفاده از این سیستم ها برای شما اجتناب ناپذیر خواهد بود. در این حالت است که سایر سیستم ها مانند سرور مجازی و یا سرور اختصاصی راه حل شما خواهد بود.

انواع سیستم های میزبانی وب

به طور کلی می توان گفت تمامی سیستم های میزبانی موجود در طبقه بندی ارائه شده در جدول زیر جای می گیرند و سایر تفاوت ها صرفا به خاطر موارد جزئی تر می باشد:

 

سیستم میزبانی

موارد استفاده

مزایا و ویژگی های کلیدی

سرور اختصاصی

  • راه اندازی چند سایت به صورت همزمان
  • راه اندازی سایت های بزرگ و شلوغ
  • اجرای اپلیکیشن های آنلاین
  • امکان شخصی سازی بالا است
  • سیستم عامل آن می تواند توسط کاربر تغییر داده شود
  • بالاترین قدرت پردازشی را دارد
  • هزینه آن بالاست

سرور مجازی

  • سایت های بزرگ و شلوغ
  • اپلیکیشن ها
  • سایت هایی که به صورت اختصاصی کد نویسی شده اند
  • امکان حذف و نصب فیچر ها و برنامه ها
  • قدرت پردازش بالا
  • هزینه بیشتر از هاست

هاست

  • سایت های معمولی
  • اقتصادی و مقرون به صرفه
  • قدرت پردازشی پایین
  • دست کاربر برای اعمال تغییرات بسته است.

هاست بهینه سازی شده

  • سایت های خاص و تجاری
  • بهینه سازی ویژگی های پردازشی
  • قدرت پردازش بالا
  • هزینه به نسبت کمتر
  • امکان اعمال تغییرات به صورت محدود

 

منظور ما از هاست های بهینه سازی شده در واقع همان هاست های وردپرس و یا جوملا و مواردی از این دست است که در ادامه در مورد این نوع از هاست بیشتر صحبت خواهیم کرد، اما برای این موضوع اول باید ببینیم که انواع هاست چیست و با چند نوع هاست طرف هستیم.

 

انواع هاست چیست

اگر به سراغ سایت های فروش هاست رفته باشید، قطعا تنوع مختلفی از هاست را دیده اید که بعضا قیمت ها و ویژگی های مختلفی را دارند. اگر بخواهیم به طور صریح به این سوال که انواع هاست چیست پاسخ دهیم، جواب به صورت لیست زیر در خواهد آمد:

 

هاست اشتراکی

متداول ترین و ارزانترین نوع هاست است که می تواند سایت های کوچک را به خوبی هندل کند. در واقع این نوع از هاست نزدیک ترین نوع هاست به تعریف کلاسیک آن است. یک سرور که به قسمت های کوچکتر تقسیم شده و هر کدام از آن بخش ها به یک سایت تعلق خواهد گرفت. در مورد این هاست ها باید گفت که قدرت پردازشی بین تمامی سایت ها تقسیم خواهد شد و اگر تعداد سایت ها زیاد باشد، ممکن است چیز زیادی به سایت شما نرسد و با یک سایت کند و ضعیف مواجه شوید.

 

هاست نیمه اختصاصی

هاست های نیمه اختصاصی یا همان هاست های کم جمعیت تفاوت چندان زیادی از نظر ساختار ندارند. اما باید گفت که در این نوع از هاست ها ارائه دهندگان تضمین می کنند که یک سرور را به بیش از تعداد مشخصی سایت(مثلا 100 یا 200 سایت) اختصاص ندهند. در این حالت منابع به اندازه به سایت شما هم میرسد و این سیستم میزبانی یک سیستم با کیفیت تلقی خواهد شد. البته باید در نظر داشت این مورد که هاستینگ ها در این زمینه زیاد خوش قول نیستند و معمولا بعد از مدتی این هاست ها هم دچار افت کیفیت می شوند.

انواع هاست چیست

 

هاست ابری

هاست های ابری یکی از انواع با کیفیت هاست به شمار می روند که روی سرور های ابری پیاده سازی می شوند. ویژگی اصلی سرور  های ابری این است که از چند سرور در کنار هم تشکیل شده اند و در صورتی که یکی از این سرورو ها زیر بار کاری بالا قرار بگیرد، سرور دیگر به کمک آن می آید. تقسیم بار روی این سرور ها و همینطور سرویس دهی از نزدیکترین سرور به کاربران باعث می شود که سرعت این نوع از هاست از سایرین بالاتر باشد.

صحبت در مورد هاست ها و سرور های ابری می تواند بسیار طولانی باشد و از حوصله این مقاله خارج است. اما می توان به صورت خلاصه گفت کیفیت آنها از سایر انواع سایت بهتر بوده و هزینه به نسبت بالاتری را نیز دارند.

 

هاست های بهینه سازی شده مثل هاست وردپرس

اصطلاحات دیگری هم مانند هاست وردپرس، هاست جوملا، هاست نود جی اس و … نیز در خیلی از هاستینگ ها رواج دارند که در واقع همان هاست های بهینه سازی شده اند. در این نوع از هاست امکاناتی که برای یک پلتفرم خاص مورد نیاز است به صورت مجزا و حرفه ای در اختیار کاربران قرار می گیرد. به طور مثال برای هاست وردپرس از وب سرور های لایت اسپید، هارد های NVMe، رم بالا و پردازنده های قدرتمند تر نسبت به سایر سیستم ها استفاده می کنند تا بتواند به خوبی این سایت ها را هندل کند.

 

سیستم عامل هاست چیست

یکی از سوالات مهم در زمان خرید اسن است که سیستم عامل هاست را چطور باید انتخاب کرد. یکی از اولین دسته بندی هایی که در زمان انتخاب هاست با آن مواجه هستیم، سیستم عامل هاست است. هاست لینوکس و هاست ویندوز دو دسته اصلی و اساسی از هاست ها هستند که شما می توانید آنها را برای خرید در هاستینگ های مختلف مشاهده کنید.

اما کدام یکی از این دو بهتر است!؟ شاید وقتی کسی که اطلاع زیادی از هاست نداشته باشد بخواهد هاست ویندوز را انتخاب کند! چون هم سیستم عامل متداول تری است و هم عموم افراد با آن کار کرده و آشنایی کامل دارند. اما باید گفت اصلا اینطور نیست و شما اصلا سیستم عامل هاست خود را نخواهید دید. در واقع منظور از سیستم عامل هاست سیستم عامل همان سروری است که هاست روی آن قرار دارد. تنها راه ارتباطی کاربران با هاست از طریق کنترل پنل است که در بخش بعدی در مورد اینکه این ویژگی هاست چیست به صورت کامل صحبت کرده ایم.

سیستم عامل هاست چیست

در مورد اینکه معیار انتخاب سیستم عامل هاست چیست باید گفت تنها معیاری که می توانید در اینجا آن را بررسی کنید، پلتفرم پیاده سازی سایت شما است! شما باید در نظر داشته باشید سالیت شما به چه نوع هاستی نیاز دارد! در صورتی که سایت شما با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP پیاده سازی شده باشد، مانند سایت هایی که با فریم ورک لاراول و یا وردپرس پیاده سازی شده اند، لازم است از هاست های لینوکس استفاده کنید. همینطور در صورتی که سایت شما یک سایت با زبان ASP .Net باشد، هاست ویندوز تنها گزینه ای است که پیش روی خود دارد.

اگر به اطلاعات بیشتری در مورد این فریم ورک ها نیاز دارید، مقاله های بهترین فریم ورک طراحی سایت و وردپرس چیست می توانند کمک زیادی به شما در این زمینه بکنند. در ادامه با اینکه کنترل پنل هاست چیست و چطور به ما کمک می کند هاست خود را مدیریت کنیم، کار را دنبال خواهیم کرد.

 

کنترل پنل هاست چیست

وقتی که به دنبال خرید باشید، یکی از گزینه های مهمی که خیلی از هاستینگ ها روی آن مانور می دهند این است که کنترل پنل هاستی که به شما ارائه می دهد چیست. اصطلاحاتی مانند هاست سی پنل و یا هاست دایرکت ادمین در واقعه به همین ویژگی از هاست اشاره دارند که برای کسانی که تازه به دنبال این موضوع هستند که ببیند هاست چیست می تواند کمی پیچیده و مبهم  باشد.

در مورد اینکه کنترل پنل هاست چیست باید گفت کنترل پنل برنامه ای است که به شما کمک می کند منابع و فضای ذخیره سازی ای که هاست شما در اختیارتان می گذارد را کنترل کنید. وقتی که شما یکم هاست را خریداری کنید، در واقع بخشی از یک سیستم به شما تعلق خواهد گرفت. به طور مثال شما 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی، 2 گیگابایت رم و یک هسته پردازشی را در اختیار خواهید داشت. برای دسترسی به این منابع نمی توانید از سیستم عامل خود سرور استفاده کنید، زیرا این سیستم عامل در اختیار سایر هاست ها نیز هست! اینجا است که کنترل پنل وارد می شود.

کنترل پنل هاست چیست

کنترل پنل برنامه ای است که شما می توانید از طریق ان وارد مختلفی را کنترل کنید که مهمترین آنها عبارتند از:

  • دسترسی به فضای ذخیره سازی و آپلود سایت
  • اعمال تغییرات سطح بالا
  • دسترسی به کد سایت
  • دسترسی به میل سرور و کنترل ایمیل سایت
  • تنظیمات امنیتی پیشرفته برای سایت
  • تنظیمات و امکانات پایگاه داده سایت
  • امکانات مربوط به دامنه اصلی سایت و زیر دامنه ها
  • بکاپ گیری و تهیه نسخه پشتیبان از سایت

کنترل پنل های زیادی وجود دارند که می توانند به شما ارائه شوند، اما بسته به اینکه شما هاستی لینوکس خریداری کرده باشید و یا هاست ویندوز کنترل پنل های شما نیزر می تواند متفاوت باشند. در جدول زیر می توانید اطلاعات محبوب ترین و مهم ترین کنترل پنل هایی که امروزه به کاربران ارائه می شوند را مشاهده کنید:

کنترل پنل

سیستم عامل هاست سطح امکانات هزینه سادگی استفاده منابع آموزشی

سی پنل(CPanel)

لینوکس

بسیار بالا متوسط عالی عالی

دایرکت ادمین(AD)

لینوکس بالا رایگان عالی

عالی

پلسک(Plesk)

ویندوز و لینوکس بالا متوسط خوب

خوب

دات نت پنل(.NETPanel) ویندوز بالا متوسط متوسط

ضعیف

در نظر داشته باشید هزینه ای که لازم است برای کنترل پنل پرداخت کنید به صورت مستقیم از شما گرفته نمی شود اما روی مجموع هزینه هاست برای شما اعمال شده است. پس وقتی هاستینگ به شما می گوید که کنترل پنل سی پنل را رایگان در اختیار شما می گذارد، در واقع هزینه آن را روی کل هزینه ای که برای هاست می پردازید حساب کرده است.

لوکال هاست چیست

لوکال هاست یکی از آندست اصطلاحاتی است که عموما کسانی که خود به دنبال راه اندازی یک سایت اینترنتی و ورود به این عرصه هستند با آن مواجه می شود. اگر بخواهیم به این سوال که لوکال هاست چیست پاسخ دهیم می توانیم بگوییم لوکال هاست یا همان هاست محلی یک هاست شبیه سازی شده روی سیستم شما است، که به شما کمک می کند یک سایت را در محیط آزمایشگاهی روی سیستم خود راه اندازی کنید.

در واقع سایتی که روی لوکال هاست راه اندازی شده باشد نمی تواند از طریق سایر سیستم های دیگر مورد دسترسی قرار بگیرد و شما صرفا آن را روی سیستم خود خواهید داشت. برای راه اندازی و ایجاد لوکال هاست روی سیستم لازم است ک از یکی از برنامه های ایجاد این قابلیت استفاده کنید.  بهترین گزینه های پیشنهادی برای این کار این برنامه ها هستند:

  • Xampp(برای ویندوز)
  • WAMP Server(برای ویندوز)
  • Mamp(برای مک)
  • LAMP Server(برای لینوکس)

با نصب این برنامه های می توانید تمام قابلیت های لازم برای ایجاد یک هاست روی سیستم شخصی خود را داشته باشید.

چه هاستی برای چه سایتی خوب است

ممکن است به نظر برسد تا الان این موضوع که هاست چیست و تا چه اندازه می تواند مهم باشد را کامل شرح داده ایم، اما باید گفت که اوضاع انتخاب هاست از آنچه به نظر می رسد حاد تر است! در صورتی که شما هاست خود را به درستی انتخاب نکنید، اتفاقات بسیار بدی برای شما می افتد و خسارت زیادی در ابتدای کار به شما وارد می شود. حتی بعضا مواردی دیده شده که مدیران سایت ها بخاطر هزینه کمتر در ابتدای کار از هاست های ارزانم استفاده کرد و سرعت پایین سایت منجر به این شده است که این سایت هیچ وقت به بازدهی کامل نترسد.

نتیجه چنین مواردی تحمل تجربه شکستی تلخ و تمام عیار است. پس باید در نظر داشته باشید انتخاب هاست یکی از مقوله هایی است که می تواند تاثیر مستقیمی در آینده سایت شما داشته باشد. در این بخش قرار است یک راهنمایی برای انتخاب هاست را دنبال کنیم و ببینم که برای اینکه از نظر هاست مشکلی نداشته باشیم و از خسارت های پیش رو جلوگیری کنیم، بباید از چه هاستی برای سایت خود استفاده کنیم.

چه هاستی برای چه سایتی خوب است

اگر بخواهیم بگوییم مهمترین عوامل برای انتخاب هاست چیست می توانیم این معیار ها را معرفی کنیم:

کاربری و ماهیت سایت

سایت شما قرار است چه کاری را برای شما انجام دهد!؟ جواب این سوال یکی از مهمترین نکاتی است که می تواند در انتخاب هاست به شما کمک کند. به طور مثال باید در نظر داشت که سایت های فروشگاهی از آنجا که تعداد محصولاتی که در یک صفحه به کاربر نمایش می دهند زیاد بوده و در نتیجه بار کاری هاست بالا می باشد، بهتر است از هاست های قدرتمند استفاده کنند. در عوض در یک سایت شرکتی که اطلاعات صفحات آن یک بار لود شده و خیلی متغیر نیست می توان از هاست های سبک تر هم استفاده کرد.

پلتفرم سایت

سایت خود را با چه پلتفرمی طراحی کرده اید. معمولا سایت هایی که با ASP .Net طراحی و پیاده سازی می شوند، به چنان هاست های قدرتمندی نیاز ندارند، اما سایت های وردپرسی برای اینکه بتوانند سرعت خود را بالا نگه دارند، لازم است که از هاست های نیمه اختصاصی و یا بهینه سازی شده مانند هاست وردپرس و هاست ابری استفاده کنند. همینطور سایت هایی که با نود جی اس ساخته شده باشند، عموما به خاطر نیاز به نصب برنامه های مختلف روی هاست، هاستی مناسب آنها پیدا نمی شود و لازم است که از سرور مجازی برای اینکار استفاده شود.

تعداد کاربران سایت

در مورد اینکه این گزینه از موارد مهم در انتخاب هاست چیست باید گفت هر چه تعداد کاربران سایت بالاتر باشد، هاست قدرتمندتری مورد نیاز شما خواهد بود. در ابتدا خیلی از سایت ها تعداد کاربران کمی دارند و رفته رفته این تعداد افزایش پیدا می کند. این سایت ها می توانند برای دوره های کوتاه سه تا شش ماهه از هاست های اقتصادی استفاده کنند اما باید در نظر داشته باشند که سرعت پایین در ابتدای کار روی سئو آنها تاثیرات منفی خواهد داشت.

البته سایت هایی هم وجود دارند که از همان ابتدا کاربران زیادی دارند، به طور مثال سایت مدرسه که دانش آموزان می خواهند از آن استفاده کنند یکی از این سایت ها می باشد که به هاست های قدرتمندی مانند هاست ابری و یا حتی در موارد حاد تر به سرور مجازی نیاز داریم.

نقش تعداد کاربران سایت در انتخاب هاست چیست

در صورتی که باز هم نیاز به راهنمایی در این خصوص داشتید، متخصصان ما در ابزار یو آی می توانند به شما کمک کنند که این انتخاب را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانید، کافی است با ما تماس بگیرید تا بهترین راهنمایی در این خصوص را دریافت کنید.

نتیجه گیری

هاست چیست سوالی بود که در این مقاله آن را بررسی کردیم و از جنبه های مختلف به قضیه نگاه کردیم. در مورد اینکه هاست چیست باید گفت سیستم میزبانی ای است که می توان با استفاده از آن یک سایت اینترنتی را بالا نگه داشت و در واقع همان کامپیوتری است که برنامه سایت ما را روشن نگه می دارد و کاربران می توانند از آن استفاده کنند. انواع مختلفی از هاست وجود دارد که بسته به سایتی که دارید، لازم است یکی از آنها که از همه مناسب تر است و در واقع نیاز های شما را به خوبی پوشش می دهد را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید