MySQL چیست

MySQL چیست | بررسی کامل پایگاه داده مای اس کیو ال

فهرست مطالب

MySQL چیست سوالی است که برای هر کسی که در دنیای وب تازه وارد باشد ممکن است پیش بیاید. در این مقاله از ابزار یو آی قصد داریم به هم به بررسی کامل این موضع که مای اس کیو ال چیست بپردازیم و ویزگی هایی که این پایگاه داده دارد را بررسی کنیم.

اگر شما کمی از رایانه و کامپیوتر سررشته داشته باشید نام پایگاه داده را شنیده اید. پایگاه داده اپلیکیشن های مختلف، پایگاه داده سایت و پایگاه داده های آماری از عبارات متداولی هستند که میتوان از Database یا پایگاه داده مثال زد. انواع مختلفی از پایگاه داده ها وجود دارند که تفاوت های آنها و تنوعی که دارند تقریبا زیاد می باشد. MySQL معروفترین و کاربردی ترین نوع پایگاه داده است که به نهعی عضو اصلی برنامه ها و سایت های اینترنتی به سمار می رود. که در این مقاله می خواهیم به بررسی آن بپردازیم و ببینیم که MySQL چیست و چه کاری را قرار است انجام دهد.

قبل از اینکه به بررسی این پایگاه داده بپردازیم بهتر است تا کمی در مورد پایگاه داده ها و مشخصه های آنها صحبت کنیم و بعد از آن به بررسی این موضوع بپردازیم که MySQL چیست و ویژگی های اصلی آن چیست

دیتابیس یا پایگاه داده چیست

دیتابیس یا پایگاه داده به زبان ساده, مجموعه ای سازمان یافته از اطلاعات یا داده های ساخت یافته است. که معمولاً به صورت الکترونیکی در سیستم رایانه ای ذخیره می شوند. یک پایگاه داده معمولاً توسط سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) کنترل می شود. داده ها در متداول ترین انواع پایگاه های داده ای که امروزه در حال کار هستند، به طور معمول در ردیف ها و ستون ها در یک سری جداول مدلسازی می شوند تا پردازش و پرس و جو در آنها ساده تر باشد. بیشتر پایگاه های داده از زبان جستجوی ساختار یافته (SQL) برای نوشتن و پرس و جو از داده ها استفاده می کنند.

در مقابل زبان جستجوی ساختار یافته می توان زبان جست و جوی غیر ساختار یافته را معرفی کرد که به نام NOSQL شناخته می شود و پایگاه داده هایی مانند MongoDB از آن استفاده می کنند که در مقاله مانگو دی بی چیست به طور کامل به بررسی آن پرداختیم.

دیتابیس یا پایگاه داده چیست

پایگاه داده مجموعه ای ساختار یافته از داده ها می باشد. این داده ها می تواند از یک لیست خرید ساده, تا یک گالری عکس یا مقدار زیادی از اطلاعات در یک شبکه شرکتی باشد. برای افزودن ، دسترسی و پردازش داده های ذخیره شده در پایگاه داده رایانه ، به یک سیستم مدیریت پایگاه داده مانند MySQL Server نیاز دارید. از آنجا که رایانه ها در اداره مقدار زیادی داده بسیار ماهر هستند ، سیستمهای مدیریت پایگاه داده نقش محوری در محاسبات ، به عنوان ابزارهای مستقل یا به عنوان بخشهایی از برنامه های دیگر دارند. اگر بخواهیم بگوییم که MySql چیست می توانیم بگوییم که دقیقا یکی از این سیستم ها است.

پایگاه داده MySQL چیست

در پاسخ به سوال MySQL چیست باید بگوییم محبوب ترین سیستم مدیریت پایگاه داده SQL که به صورت منبع باز ، توسط شرکت Oracle توسعه ، توزیع و پشتیبانی می شود.

SQL مخفف “Structured Query Language” است. SQL متداول ترین زبان استاندارد برای دسترسی به پایگاه های داده است. بسته به محیط برنامه نویسی خود ، می توانید SQL را مستقیماً وارد کنید (به عنوان مثال برای تهیه گزارش) ، عبارات SQL را در کدی که به زبان دیگری نوشته شده جاسازی کنید یا از یک API مخصوص زبان استفاده کنید که نحو SQL را پنهان کند.

MySQL به زبان C و C ++ نوشته شده است. MySQL تقریباً در همه سیستم عامل ها از جمله لینوکس، یونیکس و ویندوز اجرا می شود. اگرچه از آن می توان در طیف وسیعی از برنامه ها استفاده کرد، اما MySQL اغلب با برنامه های وب و انتشار آنلاین مرتبط است.

پایگاه داده MySQL چیست

استفاده از MySQL بسیار آسان است.  فقط کافی است دانش اولیه SQL را بدست آوریم. تنها با استفاده از چند عبارت ساده SQL می توانیم MySQL را بسازیم و با آن ارتباط برقرار کنیم. MySQL از یک لایه امنیتی داده جامد تشکیل شده است که از داده های حساس در برابر نفوذگران محافظت می کند. همچنین، رمزهای عبور در MySQL رمزگذاری می شوند. همه این موارد در کنار هم باعث شده اند که این فریم ورک در کنار خیلی از فریم ورک های برنامه نویسی و طراحی وب سایت(برای اطلاعات بیشتر به مقاله بهترین فریم ورک طراحی سایت مراجعه کنید) مورد استفاده قرار بگیرند.

ویژگی های دیتابیس MySQL چیست

در بخش قبلی به این موضوع که MySQL چیست پرداختیم و مواردی مانند استفاده از زبان ساخت یافته و اینکه جزوی از پشته LAMP می باشد و به زبان C نوشته شده را بررسی کردیم. اکنون میخواهیم ببینیم که ویژگی های تخصصی پایگاه داده MySQL چیست و چه چیزی باعث شده است تا این پایگاه داده در بین سایر پایگاه داده ها متمایز باشد.

  • امکان ذخیره سازی در چندین موتور ذخیره سازی مانند CSV , InnoDB و NDB
  • امکان تکثیر داده ها و جداول پارتیشن بندی شده جهت عملکرد بهتر
  • امکان دسترسی به داده ها, با استفاده از دستورات استاندارد
  • امنیت بالا
  • مدیریت ساده
  • open source بودن و رایگان
  • سازگاری بالا با انواع سیستم عامل

این امکانات در کنار هم باعث شده تا خیلی از سیستم های میدریت محتوای رایگان مانند وردپرس که بهترین سیستم میدریت محتوا در دنیا شناخته می شود، این پایگاه داده را به کار بگیرند(جهت اطلاعات بیشتر به مقاله وردپرس چیست مراجعه کنید).

ویژگی های دیتابیس MySQL چیست

مزایا و معایب MySQL چیست

با یک جستجوی کوتاه در مورد اینکه مزیت ها و یا معایب استفاده از MySQL چیست می توانید به فهرستی بلند از مزیت ها و همینطور عیب ها دسترسی داشته باشید که خلاصه آنها در جدول زیر آمده اند:

 مزایای MySQL

معایب MySQL

  • امنیت بالا و خوبی دارد؛
  • بدون پرداخت هزینه و رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد؛
  • نسخه اصلی آن را می توان به صورت رایگان و از سایت رسمی دانلود کرد؛
  • با بیشتر سیستم عامل ها سازگاری دارد؛
  • می تواند هم برای کلاینت و هم سرور روی یک سیستم کار کند؛
  • از معماری موتور اصلی ویزه ای برخوردار است که ارزان، سریع و قابل اعتماد است؛
  • امکانات آن دست دولوپر را برای برنامه نویسی باز می گذارد؛
  • در پایگاه داده های بسیار بزرگ چندان خوب عمل نمی کند؛
  • نسبت به دیتابیس های غیر رایگان چندان ابزار های تست و بررسی خوبی ندارد؛
  • در بعضی از مواقع در زمان کنترل تراکنش ها ممکن است هنگ کند؛

MySQL Database Server  بسیار سریع، قابل اعتماد، مقیاس پذیر و آسان برای استفاده است. همچنین نسخه MySQL Server می تواند در کنار سایر برنامه های کاربردی، وب سرورها و موارد دیگر، روی دسک تاپ یا لپ تاپ به راحتی کار کند. اگر یک ماشین کامل را به MySQL اختصاص دهید، می توانید تنظیمات را طوری تنظیم کنید که از تمام حافظه، توان پردازنده و ظرفیت ورودی / خروجی موجود استفاده کند.

مزایا و معایب MySQL چیست

MySQL Server در ابتدا برای مدیریت پایگاه داده های بزرگ بسیار سریعتر از راه حل های موجود توسعه داده شده است. که چندین سال است که با موفقیت در محیط های تولیدی بسیار پر مصرف استفاده می شود. اگرچه MySQL Server در حال توسعه مداوم است ، امروز مجموعه ای از عملکردهای غنی و مفید را ارائه می دهد. اتصال، سرعت و امنیت آن باعث می شود MySQL Server برای دسترسی به پایگاه های داده در اینترنت بسیار مناسب باشد.

نحوه کار دیتابیس MySQL

دیتابیس MySQL بر اساس یک مدل سرویس دهنده-کلاینت ساخته شده است. هسته اصلی MySQL سرور MySQL است که کلیه دستورات پایگاه داده را کنترل می کند. سرور MySQL به عنوان یک برنامه جداگانه برای استفاده در یک محیط شبکه سرور، سرویس گیرنده و به عنوان کتابخانه ای قابل جاسازی (یا پیوند) در برنامه های جداگانه در دسترس است.

MySQL همراه با چندین برنامه کمکی است که از مدیریت پایگاه داده های MySQL پشتیبانی می کنند. دستورات از طریق سرویس گیرنده MySQL که روی رایانه نصب شده است به MySQL Server ارسال می شوند. MySQL در ابتدا برای مدیریت سریع پایگاه های داده بزرگ توسعه داده شد. اگرچه MySQL معمولاً فقط روی یک ماشین نصب می شود ، اما قادر است پایگاه داده را به چندین مکان ارسال کند. زیرا کاربران می توانند از طریق رابط های مختلف مشتری MySQL به آن دسترسی پیدا کنند.

نحوه کار دیتابیس MySQL

این رابط ها عبارات SQL را به سرور ارسال می کنند و سپس نتایج را نمایش می دهند. برای امنیت، MySQL از یک امتیاز دسترسی و یک سیستم رمزگذاری شده استفاده می کند، که تأیید مبتنی بر میزبان را امکان پذیر می کند. سرویس دهنده های MySQL می توانند با استفاده از چندین پروتکل از جمله سوکت TCP / IP در هر سیستم عامل به MySQL Server متصل شوند. MySQL همچنین از تعدادی برنامه کلاینت و برنامه های کمکی ، برنامه های خط فرمان و ابزارهای مدیریتی مانند MySQL Workbench پشتیبانی می کند.

برنامه های مختلف کلاینت مانند ابزار MySQL برای مدیریت پایگاه داده یا هر برنامه دیگری که به زبان های برنامه نویسی دیگر نوشته شده است ، می توانند به سرور متصل شده و درخواست پایگاه داده کنند. سرور درخواست های شما را پردازش می کند و نتایج را به شما برمی گرداند. شما می توانید در همان سیستم سرور یا یک میزبان از راه دور ساکن باشید و درخواست های پایگاه داده را از طریق شبکه یا اتصال اینترنت به سرور ارسال کنید. مهم این است که سرور MySQL باید در حال اجرا باشد تا شما بتوانید به آن وصل شوید.

روش کاری MySQL چیست

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی اینکه MySQL چیست پرداختیم و دیدیم که این پایگاه داده بزرگ چگونه عملکردی را برای شما خواهد داشت و در چه مواردی می توانید از آن استفاده کنید. در صورتی که می خواهید از این پایگاه داده روی یک هاست لینوکس و برای راه اندازی سایت خود استفاده کنید، میتوان گفت که گزینه مناسبی را برای کار خود انتخاب کرده اید. MySQL میتواند برای شما ی پایگاه داده سریع، حرفه ای و با امکانات بالا را ارائه کند که تمامی نیاز های شما را برطرف کند. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در رابطه با اینکه ریزه کاری های کار کردن با MySQL چیست و چه پارامترهایی نیاز دارید میتوانید به مقاله معرفی پارامتر های MySQL مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید